Hmotná nouze – příspěvek na živobytí 2024

Příspěvek na živobytí je jedna ze dvou hlavních dávek hmotné nouze. Jako taková se vyplácí především lidem, kteří mají jen velmi nízké nebo dokonce vůbec žádné příjmy, a má jim zajistit základní prostředky na pokrytí základních životních potřeb. Co je to hmotná nouze, a jaké jsou další sociální dávky pro lidi ve hmotné nouzi, najdete v tomto článku: Hmotná nouze 2024.

V následujících odstavcích najdete shrnutí základních informací o příspěvku na živobytí (někdy také nazývaný „doplatek do životního minima“).  Můžete se také podívat na kalkulačku, která vám umožní spočítat, zda máte na tuto dávku hmotné nouze nárok: Kalkulačka příspěvek na živobytí v roce 2024. Informace k tomu, jak podat žádost o příspěvek na živobytí pak nabízí tato stránka: Formulář: Žádost o příspěvek na živobytí.

Co je to hmotná nouze

Jako hmotná nouze se označuje stav, kdy jednotlivec, nebo skupina společně posuzovaných osob (rodina, více osob, které žijí ve společné domácnosti), má natolik nízké příjmy, že nedosahují zákonem stanoveného životního minima (resp. existenčního minima). Životní minimum se bere jako minimální hranice příjmu, která umožňuje pokrýt základní životní potřeby (jídlo, hygienické potřeby, oblečení).

Pokud se osoba (jednotlivec nebo skupina společně posuzovaných osob) nachází ve hmotné nouzi, může mít nárok na dávky pomoci ve hmotné nouzi – tedy především právě na příspěvek na živobytí. Ten by měl vyrovnat rozdíl mezi skutečnými příjmy a zákonem garantovanou hranicí.

Kolik je příspěvek na živobytí v roce 2024?

Stanovení toho, kolik je příspěvek na živobytí, není zcela jednoduché. Tato sociální dávka má totiž pokrývat celou řadu různých životních situací. Ve hmotné nouzi se může ocitnout člověk po nějaké živelné pohromě jako je záplava, ve hmotné nouzi může být člověk po smrti svých blízkých, ve hmotné nouzi si může ocitnout senior nebo člověk, který přišel o práci a je bez možnosti  jiného příjmu.

Orientační výpočet toho, kolik je příspěvek na živobytí vám nabízí tato kalkulačka: Kalkulačka příspěvek na živobytí od 1. 1. 2024. Musíme vás ale upozornit, že se jedná pouze o zjednodušený výpočet. Při stanovení nároku a výše příspěvku na živobytí na Úřadu práce se posuzuje celá řada různých podmínek. Jejich přehled nabízíme níže.

Zvýšení příspěvku na živobytí v roce 2024?

Životní a existenční minimum, které je výchozím údajem pro výpočet dávek pomoci ve hmotné nouzi, se naposledy změnilo na začátku minulého roku.

Pro rok 2024, zatím není připraveno žádné další zvýšení. Na začátku roku (od ledna 2024) zatím platí stejné údaje, jako v předchozím roce.

Obecně platí, že vláda by měla zvýšit životní minimum, pokud je inflace vyšší než 5%. Pro valorizaci částek životního a existenčního minima, ale není stanoven žádný pevný mechanismus, jako to mají například důchody.

Celková inflace za minulý rok, byla přes 10%. Velké zdražování se očekává i na začátku ledna 2024. Pak už by se údajně měla inflace snížit, a ceny by se měly stabilizovat.

Vláda tedy zřejmě nevidí důvod, pro zvýšení životního minima. A z toho vyplývá i to, že se v roce 2024 zatím nezvyšuje ani příspěvek na živobytí.

Aktuální částky životního a existenčního minima, a kalkulačku pro výpočet v roce 2024, najdete zde.

Výpočet příspěvku na živobytí v roce 2024

Příspěvek na živobytí se vypočítá jako rozdíl mezi živobytím osoby (zákonem stanovená hranice příjmu) a příjmy osoby (které se snižují o přiměřené náklady na bydlení).

Živobytí osoby = jedná se o částku, která by osobě měla náležet za daný měsíc. Například u nezaopatřeného dítěte odpovídá částka živobytí výši životního minima. Pokud by ale dítě vyžadovalo nutnost dietního stravování, může být částka živobytí vyšší než samotné životní minimum. Naopak u dospělých, kteří například dluží na výživném, se za částku na živobytí považuje existenční minimum (3130 Kč) bez možnosti zvýšení (s výjimkou dietního stravování).

Příjmy = jsou popsány podrobněji níže, jedná se o součet příjmu všech osob, přičemž se započítávají jenom některé příjmy, nebo jenom jejich část.

Oprávněné náklady na bydlení – měly by odpovídat skutečně vynaloženým nákladům na bydlení (nájem, platby za elektřinu, plyn apod.), maximálně se ale jedná o 30% z příjmu.

Příspěvek na živobytí a příjmy

Na rozdíl od jiných sociálních dávek, kde se započítávají všechny příjmy v plné výši, u příspěvku na živobytí se příjem počítá trochu jinak. Jako příjem se počítá

70% z částky:

  • Příjem ze zaměstnání (z čisté mzdy – po odečtení daní a odvodů na sociální a zdravotní zabezpečí), případně další příjmy ze závislé činnosti podle zákona o daních z příjmů
  • Příjem z důchodových dávek (starobní penze a další důchodové dávky) se také započítají jen ze 70%
  • Důvodem je motivovat osoby s nízkým příjmem ve hmotné nouzi k zvýšení příjmu formou zaměstnání

80% z částky

  • Náhrady mzdy vyplácené zaměstnavatelem v prvních 14 dnech nemoci
  • Nemocenské dávky vyplácené během pracovní neschopnosti
  • Další nemocenské dávky jak je např. ošetřovné, nebo peněžitá pomoc v mateřství

100% z ostatních příjmů

  • Výživné a alimenty na děti, nebo na neprovdanou matku dítěte
  • Sociální dávky jako rodičovský příspěvek, přídavky na dítě apod.
  • Další různé příjmy

Jako příjem se nezapočítává:

  • Příspěvek na živobytí
  • Příspěvek na bydlení
  • Některé další příjmy – viz zákon o životním a existenčním minimum

Celkové příjmy pro stanovení nároku na příspěvek na živobytí se pak stanoví jako součet jednotlivých částek, nebo jejich částí, pro všechny osoby, které jsou společně posuzovány

Hmotná nouze – částka na živobytí

Živobytí je částka, na kterou by měla mít osoba nárok. Stanoví se tak že:

  • U nezaopatřeného dítěte se jedná o částku životního minima, která může být zvýšena z důvodu nutnosti dietního stravování
  • Ten, kdo byl v posledních 6 měsících propuštěn ze zaměstnání z důvodu hrubého porušení pracovní kázně, nebo z obdobného důvodu, má nárok jen na částku existenčního minima, bez možnosti jejího zvýšení (s výjimkou nutnosti dietního stravování)
  • Ten, kdo dluží na výživném pro nezletilé dítě částku vyšší, než trojnásobek měsíční splátky, má nárok jen na částku existenčního minima, bez možnosti jejího zvýšení (s výjimkou nutnosti dietního stravování)
  • Osoba, která je po celý měsíc ve zdravotnickém zařízení má nárok jen na částku existenčního minima, bez možnosti jejího zvýšení
  • Všichni ostatní mají v základu nárok pouze na částku existenčního minima – při splnění podmínek ale může být částka existenčního minima navýšena

Zvýšení částky na živobytí

  • V případě že ošetřující lékař stanoví nutnost dietního stravování, částka na živobytí se navyšuje podle toho, o jaký typ diety se jedná
  • Částka živobytí může být zvýšena o jednu polovinu rozdílu mezi životním a existenčním minimem, v případě že se osoba prokazatelně pokusila navýšit svůj příjem uplatněním všech nároků a pohledávek
  • Částka na živobytí může být zvýšena o jednu polovinu rozdílu mezi životním a existenčním minimem pokud osoba prokazatelně nemá žádný majetek nebo jej již využívá ke zvýšení svého příjmu.

Kdo má nárok na příspěvek na živobytí

Nárok na příspěvek na živobytí má osoba nebo skupina společně posuzovaných osob (rodiny, více osob ve společné domácnosti apod.), pokud jim po zaplacení oprávněných nákladů na bydlení nezůstává částka na živobytí (vysvětlení obou pojmů viz další text).

Částka na živobytí je pro každou osobu stanovena individuálně. Zjednodušeně se dá říci, že se jedná o životní nebo existenční minimum, které je dále zvýšeno nebo sníženo (viz dále).

Oprávněné náklady na bydlení představují 30% z příjmů

Další informace

  • Příspěvek na živobytí se vyplácí pravidelně každý měsíc (po dobu trvání nároku)
  • Za rozhodné období pro posouzení příjmů se považují zpravidla 3 poslední kalendářní měsíce
  • V případě, že u osoby / skupiny osob, došlo k podstatné změně v příjmu, může být rozhodné období posuzováno od této změny
  • Dávky hmotné nouze je možné (na rozdíl od jiných sociálních dávek) vyplácet i v hotovosti (u ostatních sociálních dávek je možný jen bezhotovostní převod na účet nebo poslání složenkou na poštu)
  • O dávku se žádá na Úřadu práce – obvykle na pobočce, dle místa trvalého bydliště, v oprávněných případech je ale možné obrátit se na jakoukoliv jinou pobočku

Máte-li nějaké dotazy ohledně nároku na příspěvek na živobytí, ohledně jeho výpočtu a výše. Nebo pokud si nevíte rady s něčím jiným, nebojte se zeptat v diskusi pod tímto článkem.

Finanční tip: Máte momentálně hluboko do kapsy a chcete si půjčit peníze? Mohla by se vám hodit tato Potřebuji půjčit peníze ještě dnes. Nebo se můžete podívat co vám nabízí tato výhodná finanční nabídka: Rychlá krátkodobá půjčka před výplatou. Uvidíte, že nebudete zklamáni.

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuse: Hmotná nouze – příspěvek na živobytí 2024

Diskuse: 213
  • Custom avatar Jirina

    Dobrý den chtěla bych se zeptat jsem sama z dítětem a pobírám 4300kč na malého žiju s mamkou a otcem ty pobírají důchod ale když poplatí složenky atd… tak jím zbyde tak a akorád pro ně, me z mateřské nezbíva vůbec nic a nemohu si dovolit malému pořídit věci, chtěla bych se zeptat zda mam nárok na nějakou dávku a co je k tomu potřeba doložit, na malého bych také měla pobírat alimenty ale vzhledem že jeho otec nepracuje tak nam nic nemusí posílat. děkuji

    • Jana Králová, Sociální dávky 2024

      Dobrý den, podle všeho máte nebo byste měla mít nárok na přídavek na dítě a rodičovský příspěvek. Podle typu bydlení a příjmu vašich rodičů byste společně mohli mít nárok i na příspěvek na bydlení. Opět v závislosti na příjmech vašich rodičů může být teoreticky nárok i na další dávky (pokud by se jednalo o případ hmotné nouze). To bohužel bez více informací neposoudím. Nejrychlejší budete mít obrátit se přímo na Úřad práce, kde se tyto dávky vyřizují. Tam vám poradí nejlépe a rovnou si o dávky můžete požádat.

      • Custom avatar Jirina

        rodičovsky příspěvek a přídavek na dítě to jsou ty 4300kč co pobírám tet, tady u nás jsem už skrz to na úřadech byla jelikož bydlím s rodičma tak mi nechtějí vyhovět, ale defakto ja bych ani do podnájmu jít nemohla protože bych na to neměla finance a mužu byt rada že jsem u rodičů ale takhle se to neda když si nemohu pro to dítě nic dovolit koupit.

        • Jana Králová, Sociální dávky 2024

          Bohužel, ale pokud bydlíte společně s rodiči tak se u většiny ostatních dávek (přídavky na bydlení, hmotnou nouze) posuzujete všichni společně.

          • Custom avatar Jirina

            ale víte co by mě ze všeho nejvíce zajímalo, romská rodina je větší a když jsi zažádají o dávky tak jím vyhovíte ze vším na co si vzpomenou, dokonce i charita jím vozí oblečení a doví jestli jím nevozí i jídlo. tohle vám pří jde normální že bílí člověk nemá právo na nic nemůže si nic dovolit pro dítě a romové ty můžou všechno nikdy nechodili do práce mají školu možná jen základní nic víc. Vůbec se nemají tak špatně pobírají tak 20 až 40 tisíc měsíčně a my bílí máme tak zbydou na chleba vodu a sůl.

      • Custom avatar Katka

        Dobrý den mám taky menší dotaz ted mi skončila mateřská , mateřskou jsem měla 7600 než jsem šla na mateřskou byla jsem zaměstnaná ,ale firma začala propouštět tak jsem mi neprodloužily smlouvu tak se chci zeptat když sem samoživitelka nebrala jsem nikdy žádnou hmotnou nouzi jsem nikdy nepopírala rodiče mi pomáhali z nájmem mám nárok na živobytí i přesto když mi rodiče pomáhají a já bydlím sama z malý děkuji za radu

      • Zuzana

        dobry den..chci se zeptat v dubnu jsem zadala prispevky na bydleni a bylo mi schvaleno 2207kč..jsem na RP A DOSTAVAM od ledna 8000 i s pridavky..najem platim 6500+900 elektrinu..ohledne alimentu bude rozhodnuto az v koncem kvetna..ale ma otazka zni,je moznost,ze bych dosahla na hmotnou nouzi?jelikoz kdyz vse poplatim zustane mi neco pres dva tisice a to mam dve deti je veku 7mesicu a3let..vzdyt mi nezustane ani zivotni minimum dekuji za odpoved

  • Custom avatar Lucie

    PRAVDA !!!

    • Irena

      Právě řešim problém s příspěvkem na bydlení. Mám dva dospělé syny, starší bydlí v podnájmu a pracuje 200 km od místa trvalého bydliště, které má u mě. Zde prostě nebyla práce, tak za ní musel jít. Dali jsme dohromady nesčetně důkazů včetně jeho pracovní smlouvy, že jako řidič autobusu začínající ve 4 hod. ráno ve městě vzdáleném cca 200 km od místa trvalého bydliště, bude těžko jezdit denně tuto trasu tam a do místa bydliště vzdáleného 200 km. Celých pět měsíců našemu úřadu trvalo přes mé mnohé telefonické a osobní urgence, než mi poslali zamítací dopis s tím, že na dávky nemám nárok (započítali příjem syna s námi nebydlícího). Následně jsem zjistila, že příslušná úřednice se ani neobtěžovala mou žádost dát ke komisi a když tak učinila její nástupkyně, komise šmahem žádost o vyloučení společně posuzované osoby zamítla. Takže škoda papíru na tiskopisy „Žádost o vyloučení z okruhu společně posuzovaných osob“ a škoda peněz a času na platy takových „komisí“, které stejně nic neřeší. Odůvodnění, že syn je v mém bytě trvale hlášený a tudíž ho nelze vyjmout, to byla teda fakt novinka. Kdyby u mě nebyl hlášený, nepodávala bych si přece žádost o jeho vyloučení. Šla jsem z úřadu se slzami v očích, že budeme s mladším studujícím synem dále živořit za to, co vydělám (a že vydělávám tak na nájem a jjízdenky MHD) a mně zůstanou pro dva dospělé lidi na měsíc sotva dva tisíce na jídlo, oblečení, hygienické prostředky a to nedej bože, aby si škola, kterou studuje, vymyslela nějakou placenou akci. Procházela jsem tak chodbou úřadu ven záplavami upocených černých těl, tito lidé bujaře diskutovali, věděli, že JIM se dávky přiznají a že se budou moci zase nám, pracujícím, ráno v autobuse posmívat (když jedou z flámu), abychom makali, že potřebují „prachy a gádžové je musej vydělat“. Je mi z naší legislativy špatně. Pak at se nikdo nediví, že je na romy 99% bílých lidí nabroušených. To není rasismem, je to tou šílenou, zoufalou nespravedlností a ponižováním nás, špatně placených pracujících, a naopak házením peněz této národností menšině – pokud vůbec ještě menšinou je.

  • Custom avatar karolinka

    ja bich vaj jen chtela napsat no ze ja beru taki 4300 a bidlim spřitelem a mame 2 deti a taki to nem,ame lehki a jsem romka co si mislite ze ste bili ami cerni na socialce neresi jestli ses bilej nebo cernej kazdeho stejne soudi to je vase chiba ze ste urodicu ne socijalki

  • Custom avatar vlasta

    Mrzi me ze jsem jeste asi ze stare skoly ,prisel jsem o praci ale hned jsem si nasel jinou bez ohledu o jakou praci slo dnes jsem ale opacneho nazoru kdyby me nahodou potkalo ze me propusti tak bych uz nikdy zadnou praci nehledal ani ja ani ma zena ani dite protoze me zamestnani uz nemotivuje financne proto bych volil cestu jako kazdy jiny socialni podpory marodku mam mensi nez ten co nemaka ,kdyz me srazi auto a budu invalida tak me to vypocitaji z me mzdy a ten co nikdy praci ani nevidel tak mu to vypocitaji z prumerne mzdy v republice no chce se me blit dekuji

    • Irena

      Přesně tak – chce se mi …, velebnosti 🙁

  • Custom avatar simona

    Dobrý den
    ja vam chci taky něco napsat neřeší se jestli ste bilí nebo černi ale to jak je kdo chytéj a umí nad socjálkama vyzrát. Někdy mi příjde že si lidi vybíraj a tomu daj min a tomu daj vic a zakonu se vůbec nedrzej. dkyz koukam na co všechno ma clovek na socjalce nárok tak mi jde hlava kolem nikdo mi tam nikdy nerek na co mam nárok. aa jo je to pravda ze nekrey romove berou socjalky lepsi nes kdo jakou výplatu ale ne všichni ja sem taky romka a urcite neberu desetitisice z uradu jako někdo jiny a taky me to stve proc oni mají tolik a mi ne. Kazda ctvrt prahy ma jiny zakny ? Nebo jak to vlastne je? Ani nevim proc lidi demoncstujou kuli vecem který nejsou tak dulezity,meli by sme všichni demnonstovat proti tomu co se tady deje a ne kuli hloupostem jinak si snamy budou delat co chteji celej život.

    • Custom avatar Miloš Neubauer

      Máš pravdu dnešní doba je šílená.
      Zákony jsou postaveny tak aby se mohly ohýbat jak to komu vyhovuje a nikoho nezajímá zda je to správné a lidské.

  • Custom avatar Renata

    Náhodou se dostávám k vaší diskusi řešila jsem neplacení výživného,ale tohle téma mě zaujalo.Jsem bílá,je mi 40let ,mám tři dcery 21,18 a 12,dnes se již starám jen o dvě mladší po rozvodu jsem dřela a dřela(i tři práce naráz) neměla čas na výchovu dcer,výživné nechodilo a já se jak hrdinka snažila vše zvládat.Jenže chyba dcery si dělaly co chtěli já ztrácela síly a stejně jsem vydělala sotva na naší obživu(nájem v Praze se službami u státního bytu mě vyšel na 16500 Kč.) a tak začal kolotoč dluhů na nájmu a energiích následovalo neustálé stěhování až došlo na konec hrdinství a já fyzicky i psychicky vyčerpaná skončila na psychiatrickém léčení a již rok jsem teď opět provdaná na dávkách hmotné nouze.!.Na léčení mi doporučili soc.pracovnici která mi pomohla zařídit bydlení,vyřídit veškeré dávky a díky těm teď můžeme žít bez stěhování a máme na stravu.(nejdříve jsem dostávala dávky jako samoživitelka poté jako rodina,manžel přišel o práci před naší svatbou) Není pravda jak někdo tvrdí že je lepší nepracovat a jak jsou Romové na tom finančně dobře!!! Já mám jen základní vzdělání a zdravotní problémy pro mě práce není(15 let jsem přebalovala a krmila děti) manžel základní vzdělání a 10 let praxe v jistém oboru kde propouštějí jak najít rozumnou práci aby uživil rodinu??? Je to těžké věřte oba se snažíme opět najít zaměstnání(doma je to stresující a už nudné),ale nedaří se a to co máme momentálně za dávky ani nepokryjí celý nájem a na živobytí je opravdu sotva na jídlo(KDE MÁTE DROGERII jsme doma tři ženské,KDE JE NA OŠACENÍ A CO KROUŽKY PRO DĚTI???)NENÍ NIC TAKOVÉHO!!!Musíme ,ale vydržet a přežít to ponižování a doprošování na úřadech a věřit, že se práce najde a bude zas lépe. A ještě k Romům mají se podle očí bílých lépe jenže zdání klame mají se dobře protože u nich rodina drží pohromadě a umějí si navzájem pomoci a hlavně nedopustí aby jejich děti trpěli hlady a žízní!!! V tomhle mi běloši neumíme držet při sobě naopak rodina vás místo pomoci zatratí a všem je jedno jestli děti jedli a měli pití.Aspoň toto jsou mé dojmy a zkušenosti ze života snad jsem se tím nijak nikoho nedotkla,ale já to tak prostě cítím a co mám na srdci to na jazyku.Děkuji

    • Custom avatar eva korova

      to neni pravda jestli je nekdo cernej nebo bilej ,zalezi na tom ,jestli na to je narok nebo ne,socialni pracovnice si to nepocitaji na prstech ,ale hodnoti to pocitac,tak si nechte ty pripominky,,myslite si jak nejste chtre,ale pritom vite prd,

    • Custom avatar Jitka

      Dobrý den paní Renato a všem,kdo sleduje tuto diskusi – při které mi nedalo Vám napsat taky pár slov,které mě od Vás potěšily.Že jste reagovala na reakci jiných,kteří soudí a posuzují situaci Romů a při tom je to tak,jak píšete,že zdání klame !!! Vaše upřímná slova mě nadchly a říkám si: kéž by bylo více takto smýšlejících lidí – tedy bílých – jako jste Vy, tak by v této zemi nebylo tolika nesnášenlivosti,rasismu a nepokojů !! Jenže, je to naopak – je mezi Vámi stále většina, co vidí na Romech jen to špatné !!! Majorita si nechce uvědomit, že všichni mají nějaké životní problémy bez rozdílu barvy pleti. Pokaždé, když někde narazím na větu, že Romové nikdy nepracovali a že je živí stát – tak si říkám, že taková slova může napsat jen ten, kdo má v sobě plno zášt’i a nenávisti vůči Romům a je zahleděn sám do sebe ! Vždyt‘ každy rozumně smýšlející člověk v této zemi, ví,že do roku 1989 bylo práce na výběr a pak taky, hlavně se muselo pracovat a bez rozdílu barvy pleti !!! Tři týdny bez práce hrozilo příživnictví, tak jaképak, že Romové nikdy nepracovali??!! Chápu některé, že z životních nejistot a propadů dokáží vše hodit jen na Romy, místo toho aby posuzovali spravedlivě a dokázali uznat, že Romové nezavinili, že není práce – Romové nerozprodali po roce 1989 podniky atd., ale stát !!! Stát, který vzal všem naději na lepší život a zůstalo nám jen žebrání o almužnu abychom zachránili střechu nad hlavou, a mohli aspoň nějak dál žít, jen někteří tu střechu nedokázali uchránit a nahradili ji mostem nebo nějakým přístřeškem v lese !!! Ano – máte pravdu – lidé by se měli zamyslet a řešit různé problémy s vládou, ne s Romy – ti za nic nemohou!! Jen to, že mají jinou barvu pleti a čím jsou jiní a horší, než ostatní s jinou barvou pleti?! Nebudu to zde rozvádět do detailů – to by bylo na deset stran, jen jsem chtěla Vám vlastně poděkovat, že nemáte zatemněné srdce a oči, jako většina, kteří si myslí, že jsou hrozně inteligentní a nejlepší. Kdyby jejich IQ bylo v normálu, tak i srdce!! Děkuji všem, kdo si toto přečte – těm, co Romy vidí svým srdcem a zrakem – přeji at‘ jim Bůh dá hodně lásky a světla do jejich zatemněných srdcí. A Vám paní Renato i těm, co mají srdce na správném místě – hodně Boží požehnání ve všem,hlavně zdraví a spokojenost i v rodinách.

    • Custom avatar helena

      Zdravím

      • hekena.kavurová

        Dobry den lidičky jsem Romka a bydlím v té nejhorší lokalitě snad z celé ČR moc mne mrzí že odsuzujete romy zato jak se maji skvěle ze soc.dávek .ano některé dávky zneužýváji ve svůj prospěch a né pro své děti ale tak i jiné je využijí pro své děti.LIDIČKY já vám chci jen řict že osduzujete ROMY kvuly tomu co vy češí bez urážky jste sy zavinily sami pokud vím dobře tak VE VLÁDĚ SEDI ČEŠI A NEEE ROMY NA SOCIÁLNÍCH UŘADECH SEDI TAKÉ ČEŠÍ TAKŽE KDO TO TU VŠECHNO DĚLÁ ROMOVÉ NEBO VY ČEŠY JÁ JSEM ROMKA KDYBYCH JELA NA SLOVENSKO ŽADALA BYT A VŠECHNY DÁVKY TAK BY MĚ SLOVÁCI NAKOPALY DO ZADNICE A VYRAZYLY BI MNE ZE DVEŘÍ VEN TAK MI TET ODPOVĚZTE PROČ VY JEJICH ZE SLOVENSKA LIDI PŘIMETE A DA TE JI CO JIM JAKOŽE PODLE ZÁKONA NÁLEŽI DĚLAJI TU JEN ZLE A PROBLEMI A PAK I MI CO JSME SE TU NARODILI NAŠI BABIČKY DĚDOVE MAMINKY OTCOVÉ CELÍ ŽIVOT PRACOVALY TO MUSÍME ODSKÁKAT I MI ,JO A MIMOCHODEM MĚLA JSEM 5 DĚTI MANŽEL ONEMOCNĚL PŘIŠEL O PRACI A BYDLELY JSME V BYTĚ 2PLUS 1 A PLATILI JME 10.000 V STARE RUJNĚ A DÁVKY JSME MĚLY 14.000 MISLÍTE ŽE ZE 4.000 SME MOHLI ŽÍT SKVĚLE CO MISLÍTE A TO JEN PROTO ŽE MAJITEL NAS NECHTĚL PŘIHLÁSIT K TRVALEMU POBYTU A JINYM I BEZ TRV POBYTU DAVALY VŠECHNY DÁVKY .VYTE CO SI MISLÍ JÁ ŽE JE TU STÁT VE STÁTĚ A KAŽDY SY TU DĚLÁ ZÁKONY SAM PRO SEBE JAK SE TO HODI DIT SE TU SKORO NIKDO NEDRŽÍ ZÁKONU KTERÉ SAMA VLÁDA VYDALA PRO CELOU ČR TAKŽE SE ZAMISLETE A PAK NĚKOHO ODSUZUJTE

  • Custom avatar Renata

    A ještě jsem zapomněla na moje dcery výživné nedostávám, ale z toho mála co dostáváme jako rodina na živobytí manžel posílá každý měsíc výživné na dceru z prvého manželství.A tak nám nezůstává pro rodinu ani existenční minimum!!!Omlouvám se vím každý máme nějaké problémy a starosti,ale je spousta z nás kteří si tuto cestu nevybrali sami,některé maminky zůstali sami s dětmi bez pomoci rodiny a blízkých a bojují a jsou lidé kteří mají střechu nad hlavou,teplo domova a rodinnou podporu jistou a přesto naříkají!!!

  • Custom avatar Radek

    Dobrý den, rád bych se zeptal mám-li nárok na nějakou pomoc od státu. Za dva měsíce mě bude 55, mám cukrovku II.typu. Jsem třináctý měsíc bez zaměstnání, pracoval jsem nepřetržitě od roku 1979. Jsem svobodný, bezdětný, bydlím sám v 2+1 II. kategorie v HK. Měsíční čisté náklady na bydlení jsou 4.487,- Kč. Ze zaměstnání jsem byl propuštěn z důvodu reorganizace firmy s odstupným. Děkuji za odpověď.

    • Jana Králová, Sociální dávky 2024

      Dobrý den, určitě můžete žádat o sociální dávky – jednak příspěvek na bydlení (pokud máte v daném bytě trvalé bydliště). A dále byste také mohl mít nárok i na dávky hmotné nouze (v závislosti na vašich příjmech a celkové sociální/majetkové situaci). Obraťte se přímo na Úřad práce a tam už vám poradí.

      • Custom avatar Radek

        Mnohokrát děkuji za odpověď.

      • Custom avatar zaneta

        dobry den chtela bych se zeptat kvuli bydleni jsem prisla odeti a mam je nini v pestoncke peci i kdyz si bydleni najdu pobyram 3800 kc tak ze nemam sanci ze ydleni budu mit zajima me zdali mam narok na nakou jednorazovou vipomoc na kauci bytu abych mohla zadat deti spet dekuji

    • Bejvl Petr

      Bylo mi pozastavena výplata soc. dávek na 6 měsícu‘.Důvod -zpoždění podepsání k vyplácení soc. dávek na další období o 1 den.Nemám žádný příjem,stale čekám na důchod . Na spravě soc.zabez. mi bylo sděleno,že nemam na nic nárok,jako trest , že sjem se zpozdil k podpisu.což považuji za absolutně likvidační.Vzhledem k věku a zdrav. stavu nelze sehnat žádnou práci. Jak mám přežít,když nechci krást ani žebrat. Petr

  • Renata

    Dobrý den chtěla bych se informovat jak je to s příspěvkem na bydlení.Teď v lednu se podávali přehledy za poslední čtvrtletí r.2013 u nás došlo ke změně snížení příjmů předtím nám započítali kromě přídavků na děti(1300 měs.)také dávky z pracáku cca.2200 Kč.poslední čtvrtletí jme dokládali jen přídavky v té samé výši a jedno výživné v č.3500 Kč.Vím že se vyplácí s měsíčním zpožděním(leden v únoru) očekávala jsem tudíž tento měsíc navýšení ale přišla mi ta samá částka(11304 Kč). jsme čtyřčlená rodina(dva dospělí a 17dcera a 11dcera) s nájmem 15000 Kč. v Praze.Podle kalkulačky to neopovídá a písemné vyjádření o změně žádné nepřišlo.Poradíte zřejmě někde dělám chybu.A ještě jeden dotaz jak je to s uplatněním příspěvků u dětí na kroužky a letní tábory u nás se z toho vykrucují že jsme s dětma doma tak nic neproplácej.Myslela jsem že jde o to aby se děti něčemu věnovali a neflákali se.Jme jako rodina na dávkách hmotné nouze.Děkuji

    • Jana Králová, Sociální dávky 2024

      Dobrý den, pokud u vás došlo ke snížení příjmů a nová výše dávek tomu neodpovídá, musíte se obrátit přímo na Úřad práce, kde to řešíte. Bez podrobných informací si to netroufám posuzovat.
      Co se týká příspěvků o kterých se zmiňujete, co se týká zákona, tak zde je to formulováno poměrně obecně. Pokud si o dávku požádáte a bude vám zamítnuta, můžete se případně odvolat.

      • Custom avatar veronika

        Dobry den, v zari se nam narodil malej, ja jsem nezletila na UP bez prijmu a pritel je doma na materske dovolene. PPM nepobira ani jeden z nas. Nas jediny prijem je 7000 (500 pridavek na dite, 6500 rodicak). z toho 99% zaplatime (plyn, najem apod.). Byt je vlastni. Nasla jsem tedy prispevek na bydleni, ktery nam vysel na cca 4500, ale i kdyby jsme pobirali prispevek na bydleni, po zaplaceni dalsich poplatku nam nezbyva nic na vyziti. Koukala jsem teda i na prispevek na zivobyti ( cca 2000) u ktereho bylo napsano ze jako prijem se nepocita prispevek na bydleni. Plati to vzdy nebo kdyz nam i s prispevkem na bydleni „zbyva“ zivotni minimum, ktere padne na ty ostatni poplatky, mame i tak narok na prispevek na zivobyti? A kdyby si pritel snizil docasne rodicak, bude mit stale narok na tyto davky nebo si bude muset rodicak zvysit? Nebo muzeme ziskat nejakym zpuusobem dalsi prispevky? Dekuji, hezky den.

  • Custom avatar Renata

    ještě bych dodala že zřejmě podle toho jak to počítám tak nám v říjnu nepočítali celé předchozí čtvrtletí manžela dávky z pracáku jelikož jsme manželé od října 2013.a i od října teprve vedeme společnou domácnost.Děkuji

  • Custom avatar Marie

    Dobrý den má nárok na životní nebo existenční minimum člověk který má trvalé bydliště na městském čí obecním uřadě děkuji za odpověd

    • Jana Králová, Sociální dávky 2024

      Dobrý den, pokud tím „životním nebo existenčním minimem“ máte, namysli sociální dávku příspěvek na živobytí – pak ano, na tuto dávku máte nárok i když máte trvalé bydliště vedené na městském úřadu. U dalších dávek – především doplatek na bydlení nebo příspěvek na bydlení by vám ale nárok v takovém případě nevznikal.

      • Custom avatar Libuše

        Dobrý den,
        je nějaký formulář na žádost o životní minimum, nebo-li příspěvek v nouzi.
        A kde se podává, na PSSZ dle trvalého bydliště?
        Děkuji za odpověď.

  • Custom avatar Lili

    Dobrý dne mam dotaz ohledně připevku homtne nouze ja pracji manžle je bez prace,pracoval jako Osvč nema narok na popru v nezaměstanosti ,žádali jsme o příspevěk hmotne nouze jenže pokažde je tma jina osoba a přehazujou si doklady meszi sebou od ledna nedostal manžel nai korunu mame 2 deti ,nevim jak se bránit jeslti se mám obráti na obusdsmana držujou dávku praocvnice z hmotne nouze ,muj přijem je nejniži co muže byt 8300kč jelikož bydlíme v najmu a nemame smlouvu nemame nraok na davku na bydleni dekuji za odpověd

    • Jana Králová, Sociální dávky 2024

      Dobrý den, nevím přesně jak vám poradit. O sociálních dávkách rozhoduje příslušná pobočka Úřadu práce. Pokud nesouhlasíte s jejím postupem, může se obrátit na Krajskou pobočku Úřadu práce a podat odvolání proti rozhodnutí (pokud již bylo vydáno) nebo případně stížnost na postup úředníků.

  • Custom avatar Marie

    Děkuji za odpověd alespon víme že to je možné a né že nás vyhodí

  • Custom avatar Jarka

    Dobrý den,

    jsem na MD a manžela v září 2013 propustili ze zaměstnání, máme 1 dítě. V únoru jsem žádala o příspěvek na bydlení, dokládala jsem doklady za předchozí kalend. čtvrtletí, tedy za říjen – prosinec 2013. Přišlo mi nyní rozhodnutí o přiznání příspěvku na bydlení měsíčně od 1.1.2014-30.6.2014, přičemž pro každé kalendářní čtvrtletí je nutno doložit příjmy a náklady na bydlení… Nejsem si jistá, jestli tomu dobře rozumím: musím teď v dubnu doložit opětovně veškeré formuláře a doklady za období leden – březen, a poté v červenci za duben až červen???

    děkuji za odpověď

    • Jana Králová, Sociální dávky 2024

      Dobrý den, ano je to tak, u příspěvku na bydlení se musí vždy dokládat příjmy/náklady za předchozí kalendářní čtvrtletí.

  • Custom avatar roman

    dne 1.3 2014 nam vykradli byt azapalili chci se zeptat jasem na up mame 2 deti zhorelo nam veskere obleceni avybaveni bytu ukradli nam aj penize cosme meli na zivobyti mesic sme cekali spritelkyni at nam daji na zivobyti plinky sunar atd ana obleceni cekali sme mesic nechali nas bes fin prostredku adali nam 6000kc zeto je mimoradna pomoc dnes je posledni den v mesici aeste nam nevyplatili na zivobyti bylisme dnes na socialce a pani nam rekla ze nato nema cas aby udelala papiry ze pred nama ma dalsich 10lidi chtelsemse zeptat naco mame narok od statu kdys jeto mimmoradna pomoc nemame pracku lednici postele vse nam zhorelo veskere vybaveni bytu byli aj to proverit ze socialniho avideli sami ze nemame vubec nic dnes nam dala formular dalsi zesi mame vypsat co potrebujem ale pry nato maji 30dni mytet spritelkyni sme uýplne bez fin prostredku muzete nam prosim poradit kamse obratit kds pani na socialce nam rekla ze nanas nema cas je posledni kmesiciá amy sme nedostali este ani korunu dekuji za vasi vstricnost s pozdravem roman

    • Jana Králová, Sociální dávky 2024

      Dobrý den, ve vašem případě byste měli mít nárok na dávku hmotné nouze – mimořádnou okamžitou pomoc. O tu se žádá na Úřadu práce.

      • Custom avatar roman

        dobry vecer dekuji vam za vasi odpovet ale chteli smese zeptat naco vse mame narok kdys nemame vubec nic a ojakou castju asi by melo jit kdys nam vse uhorelo ajak dlouho se ceka natu okamzitou hmotnou nouzi mockrat dekujem za vasi vstricnost spozdravem roman spritelkyni sdetmi

  • Custom avatar ervín

    Jde žádat zpětně o příspěvek na živobytí?Jestli ano,kolik měsíců?O příspěvek na bydlení se žádá na sociálce?Opříspěvek na živobytí na úřadu práce?

    • Jana Králová, Sociální dávky 2024

      Dobrý den, jak příspěvek na živobytí, tak i příspěvek na bydlení se vyřizuje na Úřadu práce. Může se ale jednat o různé úředníky (ve větších městech mohou i sídlit v jiných budovách).
      O dávku je možné žádat zpětně – maximálně 3 měsíce zpět.

  • Custom avatar Nikola

    Dobrý den, potřebovala bych poradit ohledně příspěvku na bydlení.
    Od 7.2.2014 mám změněný trvalý pobyt, kde si chci žádat o příspěvek na bydlení (nikdy dříve jsem tuto dávku nečerpala. Od 1. 4. 2014 jsem nezaměstnaná. Výpověď je ze strany zaměstnavatele na základě organizačních důvodů, tudíž mi náleží dvouměsíční odstupné, které mi bylo řádně vyplaceno. Pokud tomu správně rozumím rozhodné období pro dávku by měl být leden 2014, únor 2014 a březen 2014 s tím, že za tyto 3 měsíce byl můj příjem 74 287,-. Náklady na bydlení (nájemné, zálohy za služby) činili za tyto tři měsíce 15 600,-. Zajímalo by mě jestli mám na dávku nárok? Konkrétně jak se vychází s tím odstupným (činí 37 181,- hrubého), které je sice zahrnuto v příjmu za 1. kalendářní čtvrtletí, ale zároveň je to příjem i na následující čtvrtletí (4/14, 5/14). Děkuji velice za reakce.

  • Custom avatar Vendy

    Dobry den,
    chtel by jsem se zeptat jak je to s hmotnou nouzi,pokud jsem na uradu prace,mam dite a musim platit najem.
    Jsem samozivitelka,na urade mi vypocitali,ze by jsem narok mela ,ale jak to je kdyz nemam zadny movity ci nemovity majetek,ale vlastnim auto,stare 13let.
    Mohli by jste mi prosim poradit?

    Dekuji.

    • Jana Králová, Sociální dávky 2024

      Dobrý den, asi přesně nerozumím vašemu dotazu, můžete jej prosím upřesnit?

      • Custom avatar Vendy

        Dobry den,
        jde o to,jsem samozivitelka,mam jedno dite a momentalne jsem na uradu prace. Bylo mí navrhnuto,at zadam o hmotnou nouzi.
        A ja by jsem se chtela zeptat ;,, Mohu zadat o hmotnou nouzi,pokud vlastnim osobni automobil? “

        Dekuji za odpoved.

        Preji pekny den.

        • Jana Králová, Sociální dávky 2024

          Dobrý den, ano můžete. To že vlastníte automobil neovlivňuje možnost získat dávky hmotné nouze.

  • Jirka

    dobri den chci se zeptat kolikateho chodi ten dopl na bydleni to chodi ten doplatek hmotmou nozi beru 3410 a nevim jestli v tom je uz zapocitanej ten doplatek na bydleni nebo ne nevite

  • Custom avatar pavel

    DOBRÝ DEN JSEM SÁM ROZVEDENY PŘEZAMĚSTNANÝ A NEBERU ŽÁDNOU POTPOURI

  • Custom avatar alžbeta

    dobry den mam kvam prozbu jsem na materske a jsem uplne sama smalim chlapeckem,mam satecni invalidny duchod a materskou 3800+500=4300 a duchod mam jen 5200.stoho najem 6000 zustanema 3300 stoho zaplatim malimu pracky a hnet je 1000 pric tak musime nejak vijit stema penezma na jidlo takze ja mu nemuzu koupit ani nejakou cokoladu nebo mrzlinku.tak bi se septala jaky je zivotni minimum nas dvou me a maliho jemu dva roky nemame zadne alimenti neudala jsem otce nebot jsem mela duvot.moc dekuji za odpovet

    • Jana Králová, Sociální dávky 2024

      Dobrý den, základní životní minimum vás dvou je jen 4880 Kč. Vzhledem k vašemu příjmu nebudete mít pravděpodobně nárok ani na dávky hmotné nouze (příspěvek na živobytí). V závislosti na tom kde bydlíte byste ale případně mohla mít nárok na příspěvek na bydlení viz: https://socialni-davky-2014.eu/prispevek-na-bydleni-2014/

  • Custom avatar Haluzak

    No opravdu mě mrazí v zádech, to co se tady děje nemá obdoby ! Zaplať pánbůh že jsem si naněm zrobil uzel, v době kdy si tady většina mých vrstevníků vesele dělala děcka.. Stačí mi ta představa, výsledek v podobě sebevražd bezradných rodičů… je to humus.. slušně zde vychovat děti prostě už nejde.. Buď vychováte bezcitné hraboše, kteří na 99% stroskotají.. Nebo slušné, čestné bezdomovce.. no nemá to cenu psát. To je teprv začátek, pravé peklo bude jak budete muset bojovat o život svůj, i vašich dětí..Je mi vás všech upřímě líto

  • Custom avatar PAJA

    dobrý den jsem na UP a neberu žádnou podporu jak požádat Hmotná nouze a co musím splňovat nemam vlasti byt i majetek

  • Custom avatar ervín

    Co dělat když zaměstnanec Úřadu práce tvrdí že příspěvek na živobytí nelze žádat zpětně.Lze nebo ne?

    • Jana Králová, Sociální dávky 2024

      Dobrý den, o některé sociální dávky je sice možné žádat zpětně, ale příspěvek na živobytí mezi ně (pokud vím) nepatří.

  • Custom avatar ELie

    Dobrý den,

    Chtěla bych se zeptat jak vlastně fungují kalkulačky na internetových protálech a jak tedy postupují úřední pracovníci.
    Jsem na mateřské dovolené s tří měsíčním synem a mám přítele vedeného na ÚP bez jakýchkoliv dávek. Výše PPM činí průměrně za 3 měsíce (1, 2, 3, m.) 14 340kč, celkové náklady na bydlení jsou 10 600kč, přiznali mi příspěvek na bydlení ve výši 2 877kč. Dle různách kalkulaček uvedených na internetu mi vyšlo, že mám nárok na částku živobytí a také na doplatek na bydlení. Bydlíme ve městě s počtem obyvatel 25tis. Jiné příjmy nemáme. Zajímalo by mě z jakého důvodu mi paní na úřadě řekla, že nárok nemám. A na mou reakci proč? mi odpověděl, že pokud se mi zdá můj příjem malý, ať si najdu levnější bydlení. Jenomže to není možné, jelikož se to přibližně pohybuje stejně, nebo pokud je bydlení levnější, je i sociálně horší. Chceme žít slušně a na úrovni, ale bohužel to asi není možné. Přikláním se k názoru který už tady byl vícekrát, spravedlnost mezi rasami. Kde tedy je? Nevadí mi, že jiní mají příspěvky, jen nechápu proč na něj dle úřednice nedosáhnu já. Děkuji za odpověď.

    • Jana Králová, Sociální dávky 2024

      Dobrý den, předpokládám, že jste žádali o dávky hmotné nouze. Jejich stanovení je trochu složitější, protože se u nich počítá s něčím, co se nazývá „živobytí“ to sice vychází z toho jaké je životní a existenční minimum. Ale na základě mnoha různých podmínek, které jsou definované v zákoně pak tato částka může být vyšší než základní existenční minimum. Většina kalkulaček na internetu, včetně té naší provádí „ideální“ výpočet. V praxi ale mohou být zohledněny různé další faktory, tak jak je popisuje zákon a výsledná částka spočítaná úředníky může být nižší nebo i vyšší. Hmotná nouze je na rozdíl od jiných sociálních dávek založena hodně na individuální posuzování. To je na jednu stranu dobře, protože tak má šanci získat podporu i člověk který by se nevešel do nějakých přesných tabulkových čísel, současně to je pak ale možnost aby byla dávka ovlivněna i přístupem konkrétního úředníka.

      • Custom avatar Elie

        Děkuji za odpověď. Jestli jsem dobře pochopila tak záleží pouze na tom jak jsem dané úřenici sympatická. Pokud se jí nelíbím, dávky nedostanu?? Tohle je docela nespravedlivé jednání, jelikož si může každý na úřadě dělat co chce.

      • Custom avatar Elie

        Ještě bych Vás poprosila o zhodnocení mé situace, zda podle vás bych na dávky nárok měla či nikoli, jelikož co se týče internetových kalkulaček mi stále vychází, že ano. Úřednice to však zamítla ještě dřív než mi byla ochotná poskytnout žádosti. Velice si vážím Vaší odpovědi. Děkuji

Odpovídáte na komentář uživatele Jana Králová, Sociální dávky 2024

Jsme velmi rádi, že jste se rozhodli zapojit do naší diskuse. Mějte prosím na paměti, že všechny komentáře v diskusi podléhají kontrole a schválení administrátorem. Váš komentář se tedy zobrazí až s menším zpožděním. O zveřejnění nebo zamítnutí, a o reakcích na váš komentář Vás budeme informovat na zadanou emailovou adresu. Všechny komentáře, které nejsou v souladu se zákony ČR a obecně s dobrými mravy budou zamítnuty. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.

Zvolte si svůj obrázek:

Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar

Návštěvník tohoto webu bere na vědomí skutečnost, že všechny informace v článcích, i reakce v diskusích jsou vyjádřením osobního subjektivního názoru. Uvedené informace nejsou vyjádřením právního názoru. Provozovatel tohoto webu neodpovídá za jejich věcnou správnost.

Vyhledávání
Poradna a diskuze
  • Opolková M.: člověk, který nezvládá například návštěvy lékaře, koupání, vycházky, m...
  • Jana Králová, Sociální dávky 2024: Paušální náklady na pevná paliva, jsou stanoveny v paragrafu 25, odstavec 1, pí...
  • Műllerová Věra: Dobrý den, pokud někdo dostává příspěvek na bydlení, žije sám, topí pevn...
  • Miloš Peřina: Dobrý den, žiji sám a pobírám příspěvek na bydlení. Byl js...
  • Zbyněk Hlavatý: Dobrý den, od 1 října jsem bez práce a bez možnosti čerpat podporu v nezaměstn...
  • Otakar: Dobrý den, pobiram důchod 7500,- , ubytovna mně stoji 7000, -. Chci se zeptat jes...
  • Jana Králová, Sociální dávky 2024: Důchody by se měly vyplácet v sudé dny mezi 6. a 14. dnem v měsíci, změna by m...