Příspěvek na bydlení 2014

Příspěvek na bydlení je základní sociální dávka určená k podpoře všech, kdo mají nízké příjmy, a současně vysoké náklady na bydlení. Slouží tedy primárně k úhradě nákladů za bydlení. Dávka se vyplácí zpětně – za poslední 3 měsíce. Žadatel o dávku musí dokládat skutečně vynaložené náklady – uhrazené složenky, faktury a popř. další doklady. Dávku je možné pobírat maximálně 84 měsíců po sobě (tedy 7 roků) během 10 kalendářních roků (existují výjimky z tohoto pravidla)

Kolik jsou dávky na bydlení v roce 2014?

Přesná výše dávek na bydlení se stanovuje trochu složitějším výpočtem. Pro určení konkrétní částky, totiž záleží na tom, kolik osob byt obývá, jestli se jedná o byt v osobním vlastnictví, družstevní byt, nebo jestli je to jen byt nebo dům v nájmu. Také záleží na tom, o jak velké město nebo obec se jedná. Pokud vás tedy zajímá, kolik byste mohli získat od státu formou přídavků na bydlení – spočítejte si to sami  – viz: Kalkulačka přídavky na bydlení 2014.

Kdo má nárok na příspěvek na bydlení

O přídavky na bydlení může žádat kdokoliv, kdo má vysoké náklady na bydlení a zároveň nízké příjmy. Žádat může jak jednotlivec (osoba, která žije samostatně), tak i rodina nebo vícečlenná domácnost.

O dávky na bydlení by měl podávat žádost ten, kdo má v daném bytě nebo domě vedené trvalé bydliště. Může se jednat o dům nebo byt v osobním vlastnictví. Nebo to může být družstevní byt. Nebo byt v pronájmu. Jako „byt“ se v tomto případě považuje i samostatná místnost určená k trvalému bydlení. To znamená, že klasická ubytovna nebo dokonce hotel se nedá považovat z tohoto pohledu za byt – navíc, zde by ani nebyla splněna podmínka trvalého bydliště.

U jednoho bytu je možné o přídavek na bydlení žádat pouze 1x. Není tedy možné, aby u jednoho bytu žádaly dvě různé osoby o dávky na bydlení.

Příspěvek na bydlení – maximálně 7 roků

Pro přídavky na bydlení platí omezení, kdy dávky není možné pobírat „donekonečna“.  Maximální doba je omezena na 84 měsíců. Přesněji 84 měsíců za posledních 10 roků. Takže pokud by někdo bral tyto dávky nepřetržitě 7 roků, následně se bez nich bude muset obejít. Cílem tohoto opatření je motivovat ty, kdo mají vysoké náklady na bydlení, aby si během 7 let našli nějaké levnější bydlení. Doba 84 měsíců se nevztahuje ke konkrétnímu bytu, ale ke konkrétní osobě (skupině osob).

Výjimku z tohoto ustanovení, o maximální době pobírání příspěvku na bydlení, mají osoby se zdravotním postižením, nebo je výjimka i v případě, že v bytě bydlí pouze osoby, kterým je více než 70 roků.

Co jsou náklady na bydlení

Pro stanovení nároku a výše příspěvku na bydlení záleží na tom, jaké jsou skutečné a normativní náklady na bydlení. Skutečné náklady na bydlení se dokládají za poslední 3 měsíce zpětně (jedná se o kalendářní čtvrtletí, tj. pokud se žádá o dávky na bydlení v dubnu, dokládají se náklady za bydlení za leden – březen). Zahrnují se tyto výdaje:

  • Platba za nájemné, nebo srovnatelné platby u družstevních bytů
  • Platby za energie – voda, plyn, elektřina
  • Platby za topení – ať už se jedná o centrální vytápění nebo vlastní topení na tuhá paliva
  • Platby za odvoz odpadu apod.

Mezi náklady naopak nepatří poplatky např. za internet, kabelovou televizi, televizní a rozhlasový poplatek nebo účty za pevnou linku apod. Ani to, co platíte jako splátky na hypotéku se nepovažuje za „náklad na bydlení“.

V případě, že jsou vraceny nějaké zálohy – například přeplatek za elektřinu nebo plyn – pak se tento přeplatek započítá jako příjem – resp. náklady se o tuto částku sníží.

Normativní náklady na bydlení

Normativní náklady jsou státem stanovené tabulky, které určují jaká je výše nákladů na bydlení  – podle velikosti obce, podle typu bydlení a podle počtu osob. Tyto částky se pak používají pro výpočet výše příspěvku na bydlení.

Pokud jsou skutečné náklady na bydlení vyšší než normativní – stát vyplatí dávky pouze do výše normativních nákladů na bydlení. Takže pokud někdo platí nájem za byt pro 4 člennou rodinu v Praze ve výši 30 tisíc korun, pak výše příspěvku na bydlení určitě nebude v této výši. V takovém případě může být maximální výše příspěvku na bydlení částka 18 307 Kč (normativní náklady na bydlení v nájemním bydlení v Praze pro 4 a více osob).

Kompletní tabulky s normativními náklady na bydlení najdete zde

Příspěvek na bydlení vs. doplatek na bydlení

Příspěvek na bydlení není jediná sociální dávka na bydlení. Kromě přídavků na bydlení je ještě jedna sociální dávka. Jedná se o dávku pomoci ve hmotné nouzidoplatek na bydlení. Ta se poskytuje lidem, jejichž příjmy nepřekračují zákonem stanovené životní minimum.

Doplatek na bydlení se poskytuje v případě, že se jedná o osobu (skupinu společně posuzovaných osob) ve hmotné nouzi. Pokud jim po uhrazení nákladů na bydlení (skutečných nákladů) nezůstává částka na živobytí (viz příspěvek na živobytí ve hmotné nouzi), může vznikat nárok na tuto dávku. Doplatek na bydlení se poskytuje až v případě, že náklady na bydlení nepokryje příspěvek na bydlení.

Žádost o přídavky na bydlení

Dávky na bydlení se vyřizují na úřadu práce – v místě trvalého bydliště žadatele. K vyřízení je potřeba předložit příslušný formulář – žádost o příspěvek na bydlení. Kromě toho také bude požadováno doložení příjmů za poslední 3 měsíce (Formulář: Potvrzení o výši čtvrtletního příjmu) a také všech dokladů o zaplacených nákladech na bydlení – složenky, faktury, účtenky, SIPO apod.

Finanční tip: Máte momentálně hluboko do kapsy a chcete si půjčit peníze? Mohla by se vám hodit tato Půjčka na cokoliv bez potvrzení o příjmu. Nebo se můžete podívat co vám nabízí tato výhodná finanční nabídka: Půjčka bez úroků do 10000 Kč. Uvidíte, že nebudete zklamáni.

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuse: Příspěvek na bydlení 2014

Diskuse: 80
  • Custom avatar Lucie

    Dobrý den, chci se zeptat zda je možné pracovat při rodičovské dovolené (3 roky) na plný úvazek (většinu práce mohu vykonávat z domova) a zároveň pobírat rodičovský příspěvek.

    Děkuji Pelichová

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, během rodičovské dovolené můžete neomezeně pracovat. Jediné omezení je že dítě nesmí být ve školce více než 46 hodin měsíčně. Pokud vám péči o dítě zajistí manžel, babička, nebo kdokoliv jiný, pak můžete chodit do práce, jak chcete.

  • Custom avatar Lucie

    Dobrý den,
    mám na Vás dotaz. Snad mi dokážete poradit, protože to na internetu nemohu najít. Stěhuji se do bytu tety, která byt má koupený. Chtěla bych, aby mi na byt přispívala sociálka. Ale bohužel nevím, jak to mám udělat. Strejda mi říkal, že pronajímal byt a automaticky mu to za tu paní, co tam bydlela, posílala sociálka. Ale někdo mi zase říkal, že musím mít nájemní smlouvu. Ale jak to mám udělat, když budu podnájemník??? Děkuji moc za odpověď. (Jsem studentka, mám sirotčí důchod a v bytě si budu platit pouze služby, nic víc po mě teta nechce)

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den,
      Abyste měla nárok na příspěvek na bydlení, musíte být buďto vlastníkem bytu nebo zde být v nájmu. Dále v bytě musíte mít trvalé bydliště. Pak o dávku můžete žádat.

  • Custom avatar simona

    Dobry den
    mám takový dotaz se kterým mi na uřade kde jsem trvale prihlášena néjsou schopni pomoc vůbec to nechápu a každý mi říká něco jiného. Jsme pěticlená rodina já jako žadatelka pobýrám životni minimum 7000kc rodičovsky příspěvek 5300kc a doplatek na bydleni 7000kc pričemš platíme za pronajmutý byt 13000kc. když to zpočitate vyjde vam čaástka 19300kc když z této častky zaplatim nájemné ve výsi 13000kc,na celi měsic nam zbyde čaástka 6300kc. S této castky se opravdu neda vyzit zvast tet když mi ma dcera zacala chodit do predskolni docházky a ja každý mesic platim obědy a školné ve výsi 1000kc. Na internetu jsem si na karkulačce spočítala jaké bych měla mít životni minimum s rodinou činni 11590kc a příspěvek na bydleni činí 8450kc.Kdyz to spočitam vychazi mi 25440kc s této častky když zaplatim 13000kc tak mi vijde castka 12440kc což by mělo byt nase skutecné životni minimum. Na Uřade mi rikaji ze toto zivotni minimum které mi vyšlo těch 11590kc mám ale oni z toho odečtou 5300kc coz je rodicovsky příspěvek 3800kc a 1500kc přídavky na deti. a vyleze jim častka kterou pobyram jako zivotni minimum což v tuto chvili je 7045kc Po mem vypoctu to vůbec nesouhlasi protože když spocitam 11590-5300 je 6290kc a to neberu. Udivuje mne kdyš slyším od znamích kteří jsou také na sociálních dávkách co pobýraji z uřadu za peníze. Například tříčlenná rodina bere zivobití 8600kc a doplatek na bydlení 10600kc když platí 11000. Aje toho ještě víc ale to bych vam uz asi psala knihu.

    Prosim vás o radu nebo na koho bych se stímto mela obrátit. Mockrat dekuji za odpověď.
    přeji pekny den.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, pokud nesouhlasíte s rozhodnutím Úřadu práce ohledně výše dávek (byť podle toho jak to popisujete si myslím, že to odpovídá zákonu), můžete podat odvolání

      • Custom avatar simona

        Dobry den
        no tak to sem si tedy mohla myslet ze mi to taky takle napíšete. tak mi teda vysvetlelte jato ze mají jinil třeba triclena rodina větsi nárok nez ja? mam třeba známou která tet nedavno porodila a ma 3dite, ještě bere rodicovsky příspěvek 7800kc a bydli ake v pronajatem byte kde plati 14000kc a socjalka ji hradi 13000kc bydleni,a nehlede na to bere ještě zivobiti, a ktomu si podala jednorázovou davku na kocarek na který ji schvalili 5000kc? no chápete to a ja zadala na pracku 3mesice a nebylo mi vyhoveno,az po 3mesicich co mi doma hradry splesniveli mi dali 1500kc na oblecfeni pro deti. Dit je to k smichu. A pro me k placi.

  • Custom avatar Zdeněk

    Dobrý den.Chtěl bych se zeptat které osoby se zdravotním postižením mají nárok na vyjímku pro pobírání příspěvku na bydlení i po maximálním pobírání příspěvku 84 měsíců(7 let)? Děkuji.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, podle zákona o státní sociální podpoře, konkrétně § 27a:
      (2) Nejvýše přípustná doba pobírání příspěvku na bydlení 84 kalendářních měsíců podle odstavce 1 neplatí, jde-li o byt,
      a) který užívá osoba, které byl poskytnut příspěvek na úpravu tohoto bytu podle zákona upravujícího poskytování dávek osobám se zdravotním postižením,
      b) zvláštního určení podle občanského zákoníku, pokud je užívaný osobou, jejíž zdravotní stav zvláštní úpravu vyžaduje,
      c) kde rodinu tvoří výlučně osoby starší 70 let.

  • Custom avatar Krista

    Dobrý den,pokud mám v současné době jen příjem alimenty 2500 kč 610 přídavek na dítě+ 2000 kč příspěvek na bydlení, mám družstevní byt ,kde nájem činí 4685 kč a jiný příjem nemám, podpora v nezaměstnanosti mi skončila v lednu 2014 mám nárok na hmotnou nouzi??bylo mi řečeno, že ne, pokud mám kapitálové pojištění , které šetřím po 200 kč od 1997, flexi pojištění, které činí 305 kč měsíčně a jsme tam pojištěny obě s dcerou z běžného účtu je mi strháváno 1000 kč na důchodové pojištění, na účtu mám asi 20000 kč, splácím úvěr na byt 700 kč měsíčně, jaká částka by měla zůstat na účtu, abych měla nárok na hmotnou nouzi?? Vždyt je přece zcela nelogické, aby ten co pamatuje na horší časy nedostal nic a ten co žije od výplaty k výplatě měl nárok na tyto dávky!!Přišla jsem o práci ne vlastní vinou,práci si snažím najít. Vždy jsem pracovala jsem s dcerou od 1 roku a dokázala jsem si našetřit a je jen smutné, že ted ,když bych chtěla od státu dávku nemám na ni nárok jen proto, že jsem šetřila na horší časy.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, bohužel je to tak že u hmotné nouze se posuzují celkové majetkové poměry. Takže pokud máte naspořeny nějaké peníze, tak se to zohledňuje. Zákon stanovuje výjimku pouze pro penzijní připojištění se státním příspěvkem a stavební spoření.

      • Jana

        Dobrý den! Není prosím chyba ve Vaší odpovědi?
        Zákon stanovuje výjimku pouze pro penzijní připojištění se státním příspěvkem a stavební spoření.
        Vždyť ve formuláři pro dávky hmotné nouze čestně prohlašujete, že nemáte žádné stavební spoření.
        Já dávky hmotné nouze nepobírám právě kvůli stavebnímu spoření, které jsem si nechávala na horší časy. Teď už bohužel nastaly.

        • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

          Dobrý dem, podle § 11 zákon o hmotné nouzi:
          (8) Možnost zvýšení příjmu z uzavřeného stavebního spoření se posuzuje až po uplynutí 6 měsíců, za které byla vyplacena dávka, pokud nárok na tuto dávku trvá; v případě, kdy by výše částky, která by byla pro účely zvýšení příjmu zrušením stavebního spoření získána, byla vyšší než desetinásobek částky životního minima osoby nebo společně posuzovaných osob, se k této možnosti zvýšení příjmu přihlíží ihned.

    • Custom avatar Jana

      jj nedostaneme nic ale jiní mají vše nestačím se divit jak se zde posuzuje dvojí metrem byla jsem v podobné situlaci jen s tím rozdílem že nemám nic našetřeno jelikož v tomto státě není z čeho je to smutné

  • Custom avatar Radka

    Dobrý den, chtěla jsem se zeptat ohledně délky pobírání příspěvku na bydlení, jestli se počítá 84 měsíců v kuse, nebo jestli se pobírání po případném přerušení, třeba po 5ti letech začne počítat znovu?
    Vztahuje se tato doba jen k jednomu trvalému bydlišti?
    A pokud se vyčerpá doba pobírání 84 měsíců v kuse, může se znovu zažádat až za 3 roky?

    Děkuji za odpověď.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, počítá se to tak že vždy když se rozhoduje o nároku na příspěvek, tak se počítá, jestli v posledních deseti letech od data kdy o dávku žádáte, nebyla překročena lhůta 84 měsíců. Tj. pokud byste šla o dávku žádat dnes, tak by se počítalo období od roku 2004. Pokud byste v tomto období třeba 1 rok dávku brala, pak půl roku ne, pak třeba 5 roků ano, pak zase 2 roky ne atd., ale v celkovém součtu by bylo vyčerpáno 84 měsíců, pak by nárok na dávku nebyl.

      Nevztahuje se to také ke konkrétnímu bytu ale k žadateli, resp. skupině společně posuzovaných osob, takže ani nejde, že část doby by dávka byla psaná třeba na vás a část na manžela, tak se to také počítá dohromady. Takže i když se během posledních 10 roků 3x přestěhujete, stále se to počítá dohromady.

  • Custom avatar Hana

    Dobrý večer, chtěla jsem se zeptat, jestli bych měla nárok na příspěvek na bydlení v případě, že v bytě nebudu mít trvalé bydliště. Jak to vyřešit?

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, bez trvalého pobytu nemůžete získat příspěvek na bydlení viz. zákon o státní sociální podpoře – číslo 117/1995 Sb., paragraf § 24:

      (1) Nárok na příspěvek na bydlení má vlastník nebo nájemce bytu, který je v bytě hlášen k trvalému pobytu

      Pouze v případě že by se jednalo o případ hmotné nouze a vy měla nárok na příspěvek na živobytí, je v určitých případech možné žádat o doplatek na bydlení, který je možné (někdy) poskytnout i bez trvalého bydliště.

      Nebo si zřídit trvalé bydliště, pokud máte nájemní smlouvu, nepotřebujete k tomu souhlas majitele.

  • Denisa

    Dobrý den, mám dotaz. Prispevek už pobiram, a nemam trvalý pobyt, stačí když mam prechodni na ten byt ,kde bydlim a mam najemni smlouvu. Pritel bydli s nama (Ja + dcera), taky je v najemní smlouve, ale nema tam trvaly ,ani prechodni pobyt, takže ho nemam udavat ve formularich a tím padem s jeho prijem nepocita. Ale moje otazka je: Zda ,kdyz se vememe (manžele) , to bude stejne? Pokud budeme mit trvale pobyt tam kde mame ted.
    Dekuji

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, podívejte se prosím na příslušný formulář žádosti: http://socialni-davky-2014.eu/formulare/formular-zadost-o-prispevek-na-bydleni.pdf
      Uvádí se pouze žadatel a další osoby které mají v bytě trvalý pobyt.

      • Denisa

        Ten formular, velmi dobre znam. A dekuji za odpoved. Ale neni pro me dostacujici. Jelikož nemam trvaly pobyt, tam kde bydlim a pobiram prispevek. U cizincu EU stačí jen a jen přechodní. Ale predpokladam, že u čechu musí byt trvaly. S pozdravem Denisa

        • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

          Dobrý den, ano nic jako přechodné bydliště neexistuje, buď má vy bytě trvalé bydliště nebo ho tam nemá, nic mezi tím není.

  • Custom avatar Martina V.

    Dobry den. chtěla bych se zeptat, dcera je na rodičovske dovolene a ted šla do pronajmu s trvalym pobytem ,dnes ji ale na ÚP HMOTNE NOUZI pani řekla ze když její syn nema uvedeneho otce v rodnem liste tak nema narok na zadne penize .dcera je zoufala protoze v 12/2013 ji na uřadě řekla at si najde byt tr.pobytem a ma nato narok to učinila a ted tohle tak uz nevime jak a cona co ma vlaste narok pobira jen 3800kč. děkuji za odpověd a HEZKY DEN. VEREŠOVA.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den,

      Pokud je na rodičovské dovolené, měla by pobírat rodičovský příspěvek? Nebo ten už vyčerpala?

      Dále, pokud se jedná o nájemní bydlení, a má zde trvalý pobyt má může mít nárok na příspěvek na bydlení – to není dávka hmotné nouze.

      Dále má nárok na příspěvek na živobytí – ten již zřejmě dostává.

      Kromě toho by také měla mít nárok na přídavek na dítě.

  • Jana

    Ráda bych se zeptala. Manžel má kapitálové životní pojištění od roku 2001. Měl naspořeno 55 tisíc, kde jsme loni vybrali 25 tisíc a nyní 27, jelikož jsme v hmotné nouzi a tím, že toto pojištění máme nemáme na dávky nárok. Pojištění jsme nerušili, protože manžel by musel spoustu let dodaňovat a ponechali jsme nutný zůstatek 3000.
    Jak se úřad bude dívat na tutu částku? Nemůže nás nutit zrušit toto spoření úplně?

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, posuzování hmotné nouze a přiznání nároku na dávky je do značné míry závislé na konkrétní situaci žadatele – ta je posuzována v rámci řízení na Úřadu práce. Úředník vás pochopitelně nemůže nutit, abyste kapitálové životní pojištění rušili. Na druhou stranu, dle zákona o hmotné nouzi se kapitálové životní pojištění považuje za majetek a je k němu přihlíženo. Vzhledem k výsledné sumě, kterou zde máte, by to dle mého, nemusel být až tak velký problém. Obraťte se na příslušný Úřad práce, kde vám poskytnout přesnější informace.

  • Custom avatar Karla

    Dobrý den, mám takový složitější dotaz. Vzhledem k aktuální situace, kterou mám s rodiči – alkoholici, se potřebuji odstěhovat. Mám 21 let, jsem studentem na střední škole a jediný můj příjem jsou občasné peníze od rodičů, příspěvek na dítě ve výši 700 Kč a narázové brigády, se kterými samozřejmě nemohu počítat pořád. Samozřejmě si brigádu snažím hledat pořád. Slyšela jsem o jakémsi příspěvku na bydlení a hmotné nouzi a tak se chci prosím zeptat, podle jakých kritérií se posuzuje a nebo zkrátka kolik bych mohla cca dostávat, abych věděla po jakých cenově dostupných bytech se mám poohlížet. Děkuji moc

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, pokud studujete, tak až do 26 roků jste považován za nezaopatřené dítě. Z pohledu právního systému tedy mají vaši rodiče vyživovací povinnost. Pokud byste nyní šel žádat o sociální dávky (hmotná nouze, příspěvek na bydlení apod.), budete, i když se odstěhujete, posuzována společně s vašimi rodiči.

      Jedinou možností jak to řešit je obrátit se na soud aby buď stanovil vyživovací povinnost – pak by vám rodiče měli povinnost platit alimenty (a pokud by je neplatili tak je vymáhat soudně/exekučně) nebo aby soud tuto vyživovací povinnost zrušil. Pak byste byla opravdu „bez příjmů“ a měla tak nárok na sociální dávky.

  • Custom avatar Tomáš

    Dobrý den.Pobírám příspěvěk na bydlení a byl jsem sankčně vyřazen na půl roku z evidence uchazečů o zaměstnání.Mám v tomto případě nárok dál pobírat příspěvěk,když si platím zdravotní pojištění?

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, vyřazení z evidence úřadu práce by na pobírání příspěvku na bydlení nemělo mít vliv – u něj je rozhodující to jestli máte v bytě trvalé bydliště, nájemní smlouvu (nebo je to byt v osobním nebo družstevním vlastnictví) a dále pak příjmy/náklady za dané období. U dávek hmotné nouze by ale vyřazení z evidence už vliv mělo, tam by mohlo dojít je krácení dávek.

  • Custom avatar Tomáš

    Děkuji za rychlou odpověď.Ano,pobírám ještě životní minimum.Pokud jsem pochopil dobře z jiného příspěvku,tak budu krácen ze životního minima na existenční minimum,které by mě mělo zůstat po dobu půl roku,co nebudu na úřadě práce.Děkuji za odpověď.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Ano, zjednodušeně je to tak jak píšete.

  • Custom avatar Majka

    Dobrý den,

    na podzim jsem se přestěhovala do nového nájmu, trvalé bydliště mám v tuto chvíli ještě u rodičů, obojí je v rámci Prahy. Zajímalo by mne, pokud si nyní trvalé bydliště změním a zažádám o příspěvek na bydlení, zda se mi dávka přizná zpětně i za období, kdy už jsem sice v novém nájmu bydlela, ale neměla ještě změněný trvalý pobyt – tj. za poslední čtvrtletí 2013.

    Předem děkuji za odpověď.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, domnívám se že v tomto případě vám dávka zpětně přiznána nebude. O příspěvek na bydlení je sice možné žádat zpětně (3 měsíce), ale předpokladem je splnění podmínek v dané době, což ve vašem případě nebude platit.

  • Custom avatar Natálie

    Dobrý den,
    Mám takový dotaz. Zajímalo by mě jestli mám nárok na Příspěvek na bydlení pokud studuji a bydlím sama. Teď bohužel nemám žádný příjem krom alimentů od otce a matky (celkem 3000,- Kč). A pokud bych si chtěla podat žádost, co všechno potřebuji a jestli je potřeba dodat příjmy rodičů ohledně alimentů (nemám totiž dobrý vztah s jedním z rodičů) nebo by stačila jenom dohoda o alimentech?
    Mockrát Vám děkuji a přeji příjemný den!

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, pokud máte s rodiči uzavřenou dohodu o alimentech, tak by to myslím mělo stačit. Alimenty pak budete dokládat jako příjem. Stejně jako ostatní příjmy (např. přídavek na dítě nebo pokud máte nějaké příjmy z práce během studia).

  • Anonym123

    Dobrý den,

    chtěl bych se zeptat. Bydlíme se spolubydlícím a o příspěvcích jsem se dozvěděl nedávno. Spolubydlící má zde trvalé bydliště a už nějakou dobu pobírá příspěvky na bydlení. Dalším měsícem si zde zařizuji i já trvalé bydliště a zajímalo by mě, jestli si mohu požádat o příspěvky na ty 3 měsíce zpětně? Pokud ano, nebude muset vracet část příspěvků, které mu už přišly? Ptám se, protože mi je jasné, že pokud se přihlásím, příspěvky se mu sníží (na tom už jsme dohodnuti), jelikož za rodinu se považují všichni co mají zde zapsané trvalé bydliště.

    Děkuji.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, o příspěvek na bydlení v jednom bytě může žádat pouze jedna osoba. Tím že si v bytě zřídíte trvalý pobyt i vy, měl by to nahlásit váš spolubydlící a tím pádem by se naopak jeho příspěvek zvýšil, protože by se počítal na základě dvou osob.

      • Anonym123

        Ano, příspěvek se celkově zvýší, ale jsme domluveni, že si ho budeme po mém přihlášení dělit. Tudíž pro spolubydlícího, který nějakou dobu příspěvky bral, se jako pro jednotlivce sníží. Tedy pochopil jsem to správně, že pokud spolu bydlí 2 pro sebe cizí lidé, na byt si stejně může o příspěvky požádat jen jedna osoba, na jejíž jméno se čerpají příspěvky (které jsou časově omezené) a osobě, která je jen ohlášena, že zde má také trvalé bydliště příspěvky nenáleží (protože se nečerpají na jméno této osoby)??

        Co jsem se dočetl, jakmile si 2 pro sebe cizí lidé udělají trvalé bydliště ve stejném bytě, jsou při požádání o příspěvky považování za rodinu. Situace je taková, že spolubydlící ty příspěvky bral dříve, než jsem si udělal zde trvalé bydliště a sám nejspíš příspěvkům moc nerozumí, neboť mi řekl, že je možné získat příspěvky 3 měsíce zpětně. Chápu to tedy správně, že nemohu požádat o příspěvky 3 měsíce zpětně, neboť na tento byt už nějakou dobu příspěvky pobírá? A pouze se tedy mým přihlášením změní výše částky a je jen jeho dobro, že by se o příspěvky dělil, jelikož je stejně čerpá jen a jen na svoje jméno??

        Celkově mi to nedává moc logiku. Když platí celý nájem jeden člověk, má takové příspěvky, a když se přihlásí na trvalé bydliště druhý člověk, příspěvky se zvýší i když už oficiálně platí za nájem 2 lidé. ? :O

        • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

          Dobrý den, pro výpočet výše příspěvku je rozhodující počet osob, které mají v bytě trvalý pobyt. Tyto osoby se započítávají, ať v bytě skutečně žijí nebo ne. Současně platí, že na jeden byt může být příspěvek na bydlení čerpán pouze jednou.

          To co zmiňujete vy, že když spolu dav lidé bydlí, tak jsou považováni za společně posuzované osoby, platí jen částečně. Bylo by možné požádat o vyloučení a doložit že každý si svoje životní náklady hradíte sám, ale to by mělo smysl pouze v případě jiných sociálních dávek, u příspěvku na bydlení byste si tím nijak nepomohli.

          S tou zpětnou žádostí je to složitější. Jednak u příspěvku na bydlení se běžně dokládají náklady na bydlení za předchozí kalendářní čtvrtletí. Ano je možné o dávku žádat i zpětně, za předpokladu že i zpětně byly splněny podmínky pro dávku. Ve vašem případě ale dle mého nežádáte zpětně. Pouze u vás došlo ke změně, že se v bytě zvýší počet trvale hlášených osob. A tato změna se pak zohledňuje až od následujícího kalendářního měsíce.

  • Custom avatar Jitka

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat leden-březen jsem brala příspěvek na bydlení teď v dubnu se k nám bude stěhovat přítel (cca od 15 dubna tu bude mít trvalé bydliště). Teď v dubnu se má dokládat i další čtvrtletí, ale přítelovi příjmy jsou vyšší a právě nevím jestli musím nahlásit změnu do 8 dnů nebo prostě jen nepodat žádost za nové čtvrtletí a samo se to zruší a nebo jestli ještě nárok mám jelikož leden až březen přítel s námi nebyl ? děkuji za odpovědi vůbec se v tom nevyznám a nerada bych něco vracela či porušila.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, změnu byste určitě měla nahlásit, pokud má vyšší příjem, tak už ale na dávku nebudete mít nárok. Automaticky to ale nezaniká, bude lepší na UP zajít.

  • Custom avatar iva

    Dobrý den,prosím o radu-jsem nezaměstnaná,matka s 16 letým dítětem s příjmem pouze 2000 ,-Kč měsíáčně-výživné.Na přídavky na děti nedosáhnu,měla jsem vysoký příjem.Dostanu k příspěvku v hmotné nouzi i příspěvek na bydlení?Bydlím v novém pronájmu,mám tu trvalý pobyt,a nemám z čeho zaplatit ani první nájem,nemohu doložit platbu nájmu 3 měsíce zpětně,kdž jsem v nájmu první měsíc.
    Děkuji

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, na příspěvek na bydlení mít nárok nebudete – právě z toho důvodu, že nemůžete doložit náklady na bydlení. Pokud máte příjem jenom 2 tisíce korun a nemáte žádné úspory, měla byste mít nárok na dávky hmotné nouze – příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení.

  • vava

    Dobrý den,
    Bydlím v bytě jehož vlastníkem je můj otec. Mám zde i trvalé bydliště. Trvalé bydliště tu má i můj otec, ale ve skutečnosti bydlí jinde. Chci požádat příslušný úřad o příspěvek na bydlení. nevím jak sepsat nájemní smlouvu s otcem, když součástí smlouvy je informace o trvalém bydlišti nájemce a pronajimatele. (mám do smlouvy uvést i adresu, kde otec ve skutečnosti žije?)
    Předem děkuji za odpověď.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, i když budete žádat o příspěvek na bydlení, bude se zohledňovat i váš otec. Rozhodující je totiž to, kde má trvalý pobyt a ne to kde se doopravdy zdržuje. Takže by o dávku měl žádat on, a nemusíte řešit nájemní smlouvu. Nebo by si měl změnit trvalé bydliště, tak aby ho neměl v tomto bytě.

  • Custom avatar Martina

    Dobrý den, mám dotaz.. Jsem neprovdaná matka žijící nyní u prarodičů, nezaměstnaná (práce tady v okolí není) navíc je vždy problém s dojížděním, nejezdí nám tady autobusy a podobně… Jsem tedy nucena se odstěhovat.. Nyní si přes známého sjednávám půjčku, abych měla alespoň na kauci, ale jinak nemám žádné vybavení bytu. Jen postel a tv…. Jediná možnost je si najít byt i s vybavením, ale tam je ten nájem zase vyšší.. Řekněme, že 9000+ služby.. Tzn, že výsledná částka se může vyšplhat i na 12000… Jaká by tedy byla výše příspěvku na bydlení? Mám jen 2800 alimenty a 500 přídavky na 5 letou dceru.. Mám strach, že to neutáhnu, nebo že se sociálka bude ohlížet proč tak drahý byt.. Ale nemůžu jít do jiného, když tam nebudu mít nic krom postele 🙁 Rodiče mi pomoci nemohou, jsou v dluzích…

  • Custom avatar Jana

    Dobrý den,mohla bych Vás požádat o výpočet příspěvku na bydlení na kalkulačce?Jsem nezaměstnaná,bez podpory,mám syna 6 let,výživné zatím otec poslal jednou 1000 Kč,v prosinci jsem se od něj odstěhovala,dcera,kterou mám z předešlého manželství, 20 let má výživné 3500Kč,bydlíme v Praze v nájemním bytě.Žádné jiné příjmy nemáme,na hmotnou nouzi jsme nedosáhy,protože dcera měla na svém účtě 20 000 Kč,které jsme ale použily na stěhování,na zaplacení nájmu a kauci,přesto nám nic nedali,řekli nám,že si máme půjčit.Na nájem jsem si u půjčila dohromady 50 000Kč,příspěvek na bydlení za prosinec nám v březnu zaslali 8000Kč,platíme dohromady nájem a energie 15 500Kč.Nyní si žádám za čtvrletí leden-březen. Na kalkulačce mi vychází velká částka,tak nevím.Děkuji.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, pokud by se jednalo o nájemní byt a například Prahu, pak by při průměrných nákladech na bydlení 15500 Kč a příjmu průměrně 4500 vycházel příspěvek na bydlení na 9506 Kč.

  • Custom avatar Petra

    Dobrý den,
    jsem rozvedená a s manželem spolu nebydlíme už od října 2013, ale pořád si nezrušil trvalé bydliště, chci zeptat zda mám nárok na příspěvek na bydlení když v domě žiju sama se synem ?

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, k tomu abych vám řekla jestli máte nebo nárok na příspěvek neznám dost informací. Pokud si ale váš bývalý manžel nezrušil trvalý pobyt tak se bude započítávat i on.

  • Custom avatar Marketa

    Dobry den,mam dotaz,Zohlednuje se pri zadosti PRISPEVKU NA BYDLENI prijem ze socialni davky na ZIVOBYTI a PRISPEVEK NA DITE?Jiny prijem momentalne nemam.Dekuji za odpoved.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, ano i tyto dvě sociální dávky se považují za příjem

    • Custom avatar Marketa

      Dobry den,tak pani KRALOVA,nemate pravdu.Pri posuzovani davky PRISPEVEK NA BYDLENI se nezohlednuje davka v HMOTNE NOUZI,ani PRISPEVEK NA DITE.Bylo mi receno na prislusnem socialnim pracovisti,ze toto neni prijem a pokud se nachazim v hmotne nouzi,jako samozivitelka se dvema detmi,neni mi z ceho odecitat na posouzeni.Ptala jsem se dvakrat,abych neco nezanedbala.De facto jsem spokojena,davka PRISPEVEK NA BYDLENI mi byla priznana v plne vysi.

  • Custom avatar Zora

    Dobry den, chtela bych se zeptat zda mam narok na prispevek na bydleni. Jsem majitelkou bytu, kde je trvale I prihlasena ma babicka, ale ja tam nebydlim.
    Dekuji za odpoved.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, ano můžete žádat jako majitel bytu ve kterém máte trvalý pobyt. Při posuzování nároku se budou posuzovat vaše příjmy a i vaší babičky (zohledňují se všechny osoby s trvalým pobytem v daném bytě).

      • Custom avatar Zora

        Ctela bys se jeste zeptat za nevadi, ze SIPO je psane na babicku nebo je nutne jej prepsat na me?
        Dekuji

        • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

          Myslím že by to nemělo ničemu vadit, pokud s vámi babička žije ve společné domácnosti.

  • Custom avatar Michaela

    Dobrý den, ráda bych se zeptala, jestli může být přiznán příspěvek na bydlení, pokud mám dluh na nájmu. Děkuji.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, to záleží – pokud dlužíte, ale současně můžete v rozhodném období doložit zaplacené nájemné (nebo jiné obdobné výdaje za bydlení) pak ano (tj. pokud se jedná o nějaký nedoplatek nebo nezaplacený nájem v minulosti).
      Pokud jste v posledních 3 měsících nezaplatila nájem, pak dávku nezískáte, protože nemůžete doložit skutečně zaplacené náklady na bydlení.

      • Custom avatar Michaela

        Vážená paní Králová, moc Vám děkuji za Vaši odpověď, která je jasná a srozumitelná a nikde na internetu jsem nemohla dohledat přesně tuto informaci. Já Vám opravdu moc děkuji, že se o tuto stránku staráte, fundovaně odpovídáte a pomáháte nám. Děkuji vám…

  • Custom avatar Barbora

    Dobrý den, Chtěla bych se zeptat zda mám nárok na příspěvek na bydlení. Jsem studentkou dostavam alimenty od otce v částce 2.500 plus pobírám příspevek na dítě v částce 7OO.. z toho si platím cestu do školy a momentálně bydlím u kamarádu v podnájmu který čini částku i s poplatky 6000.. Trvale bydliste mam furt nahlasene u matky.. A nevím jestli je lepsi si nahlásit u kamarádu trvalý pobyt. Kdybych si nasla svuj podnájem a nemela bych v nem trvale bydliste zda bych i tak mela narok na prispevek na bydlení a bylo by to vyhodnejsi.. Předem děkuji za odpoved

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, abyste měla nárok na příspěvek na bydlení musela byste mít nájemní smlouvu (na podnájem není možné dávku získat) a dále byste musela mít v daném bytě trvalý pobyt. Také by bylo nutné doložit výživné jaké vám poskytuje matka (dle zákona se považujete za nezaopatřené dítě a vyživovací povinout tak mají především rodiče).

  • Custom avatar Jarka

    Dobrý den paní Králová, měla bych dotaz zda mohu žádat o příspěvek na bydlení za 1.čtvt.2014 když v 2.čtvrt.mi bude zaslán přeplatek z daňového přiznání za loňský rok. Bude to vyšší částka jak 40000kč.Jsem vlastníkem domu a manžel nemá zde trvalé bydlení . Jsou zde se mnou dvě děti.To bych měla jít asi tento nárok v červenci zrušit? A 3.čtvrtletí opět můžu požádat? Jiné dávky nemám a jsem na úřadu práce.Tento přeplatek je asi vnímán jako příjem? děkuji velice za odpověď

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, požádat můžete, dokládáte příjmy za předchozí čtvrtletí, v následujícím období budete zase dokládat a úřad vám případně dávku odejme a pak si o ni zase požádáte.
      Vrácený přeplatek na dani se zohlední jako příjem, ale až v tom měsíci (resp. čtvrtletí) ve kterém jej opravdu dostanete na účet. Tj. až při dokládání příjmů za 2Q/2014.

  • barbora

    Najemni smlouvu mam trvale bydliste uz take jen by me zajimalo proc se do toho musi zapocitavat prijem lidi kterym ten byt patri kdyz spolu nejsme pribuzni.. A nezijem ve spolecne domacnosti jsem najemnikem a nechapu proc se musi posuzovat jejich prijmy predem dekuji za odpoved..( zapomela jsem dodat ze jsem plnoleta)

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, u příspěvku na bydlení se jako okruh společně posuzovaných osob započítávají všechny osoby, které v daném bytě mají trvalý pobyt. Takto je to stanovené v zákonu.

  • Custom avatar Jarka

    Dobrý večer,ještě bych chtěla dodat, že se jedná o přeplatek z ročního zúčtování daně „růžový papír“, byla jsem v zaměstnaneckém poměru do konce května 2013.
    Od června jsem v evidenci ÚP.Děkuji

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, přiznám se že nevím na co přesně reagujete?

  • Custom avatar Stránská

    Dobrý den.
    Synova 23-letá přítelkyně je těhotná. Přerušila studium na VŠ a přihlásila se na ÚP. Zde jí bylo sděleno, že na podporu a MD nemá nárok. Ode dne porodu jí bude vyplácen mateř.příspěvek do 4 let věku dítěte. Vyživovací povinnost prý mají rodiče. Její otec je majitel bytu 1+1, který jí nabízí k bydlení,trvalé bydliště má jinde. V případě, že by se tam synova přítelkyně nastěhovala a přihlásila k trvalému pobytu,měla by nárok na nějaké soc.dávky? Žádný příjem nemá. Kdyby s ní její otec sepsal smlouvu o nájmu, má nárok na přís.na bydlení? A jak by vypadala situace kdyby se tam k ní přistěhoval i syn, který má trvalé bydliště jinde(pracuje, výdělek 10-14tis.čistého).
    Děkuji za pomoc a radu.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, pokud by měla nájemní smlouvu + trvalý pobyt, mohla by mít nárok například na příspěvek na bydlení. V tom případě se zohledňují pouze osoby, které v daném bytě mají trvalý pobyt – syn i otec by se neměli zohlednit.

  • Custom avatar Michal

    Dobrý den , jsem nezamestany a spolu s tehotnou pritelkyni a jeji 6letym synem pobirame od statu cca 12.600kc (prispevek na bydleni, doplatek na bydleni a davku v hmotne nouzi) a ted Nam doslo vyuctovani za rok 2013 kde mame celkovy nedoplatek 9312kč, tak se chci zeptat zda Nam socialka prispeje na tento dluh urcitou castkou a pokud mozno tak jakou alespon cca priblizne. Dekuji Vam za odpoved

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, tento nedoplatek by mělo být možné zahrnout mezi náklady na bydlení a to by se následně mělo projevit v navýšení dávky. Záleží ale na tom, jestli už máte maximální možnou výši – pak by se to neprojevilo, nebo jestli je možnost zvýšení.

  • Custom avatar barbora

    Dobry den, takze pokud chapu tak se do te zadosti na prispevek na bydleni musi napsat oba majtele plus jejich 5lety syn. Takze vsechny poplatky jako voda,plyn,elektrika,popelnice se mezi nas rozpocitaj? Ale co kdyz maji vysoky prijem ze pokryji vsechny vydaje? To nebudu mit na ten prispevek narok? Za tenhle mesic jsem zaplatila dle sepsany smlouvy 3000 za podnajem a dalsi 3000 za zbyle naklady tak prosim o vysvetleni jak bych na
    tom byla. Preji hezky den

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, u příspěvku na bydlení se započítávají všechny osoby které mají v daném bytě trvalý pobyt.

  • Custom avatar Janča

    Dobrý večer,
    chtěla bych se zeptat na dvě věci. Mám nájemní smlouvu na byt, kde bydlím se svým nezletilým synem a oba zde máme trvalé bydliště. Náklady ale hradím přes účet přítele, protože svůj nemám z důvodu insolvence. Mohu tedy jeho výpisy doložit jako platby za nájemné se službami na úřadu práce? a pak bych se ještě chtěla zeptat, co bude v mém případě (jsem v insolvenci) považováno za čistý příjem? (bude to celý příjem včetně srážky nebo jen to, co mi zbyde po srážce)?
    Děkuji za odpověď.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Co se týká doložení nákladů které jsou hrazeny z účtu přítele – tady si nejsem moc jistá, zda to bude uznáno. Pokud nebude daný přítel uveden v žádosti.

  • Custom avatar Barbora

    Ale co kdyz maji vysoky prijem ze pokryji vsechny vydaje? To nebudu mit na ten prispevek narok když spolu nemáme nic společného a já sem cizí? Proste tohle mi nedáva smysl. predem dekuji za odpoved

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, takto je to bohužel určeno zákony. U příspěvku na bydlení se automaticky za společně posuzované osoby považují ti, kdo mají v daném bytě trvalý pobyt.

Zapojte se do diskuse:

Jsme velmi rádi, že jste se rozhodli zapojit do naší diskuse. Mějte prosím na paměti, že všechny komentáře v diskusi podléhají kontrole a schválení administrátorem. Váš komentář se tedy zobrazí až s menším zpožděním. O zveřejnění nebo zamítnutí, a o reakcích na váš komentář Vás budeme informovat na zadanou emailovou adresu. Všechny komentáře, které nejsou v souladu se zákony ČR a obecně s dobrými mravy budou zamítnuty. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.

Zvolte si svůj obrázek:

Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar

Návštěvník tohoto webu bere na vědomí skutečnost, že všechny informace v článcích, i reakce v diskusích jsou vyjádřením osobního subjektivního názoru. Uvedené informace nejsou vyjádřením právního názoru. Provozovatel tohoto webu neodpovídá za jejich věcnou správnost.

Vyhledávání
Poradna a diskuze
  • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.euDobrý den, porodné se momentálně vyplácí jen při narození prvního... více »
  • HanaPro Zuzanu z 25.dubna 2014: určitě jste z Prahy 7,... více »
  • ludmilaDOBRY DEN.SKONCILAM POBIRAT RODICOVSKY PRISPEVEK.MAM 2,3MESICE HOLCICKU.NA CO MAM NAROK,MAM... více »
  • zachovalovádobrý den matka samoživitelka má nárok na příspěvek nebo úlevu... více »
  • Danieladobrý den, mám 1 dítě a ted čekám dvojčata.Mám nárok... více »
  • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.euDobrý den, ano je to tak že maximální délka nemocenské... více »