Hmotná nouze – doplatek na bydlení 2014

Doplatek na bydlení je jednou ze dvou hlavních dávek poskytovaných v případě hmotné nouze. Tou druhou je příspěvek na živobytí. Nárok na doplatek na bydlení vzniká pouze ve specifických případech. Obvykle žadatel nejprve dostává klasický příspěvek na bydlení. Pokud je ve hmotné nouzi, má nárok především na příspěvek na živobytí. Doplatek na bydlení se přiznává až ve chvíli, kdy ani s těmito dvěma dávkami nezůstává po zaplacení nákladů na bydlení alespoň částka živobytí.

POZOR: doplatek na bydlení je jiná dávka než příspěvek na bydlení. Na příspěvek na bydlení má nárok mnohem širší skupina žadatelů. Doplatek na bydlení je určený pouze pro případy hmotné nouze.

Kdo má nárok na doplatek na bydlení

Hlavním cílem sociální dávky doplatek na bydlení je umožnit uhradit odůvodněné náklady na bydlení tak, aby jednotlivci nebo rodině (resp. skupině společně posuzovaných osob), zůstala k dispozici alespoň částka na živobytí.

Pokud tedy po zaplacení všech odůvodněných nákladů na bydlení (co se sem započítává, viz dále), nezůstane částka na živobytí (co je to částka živobytí viz dále), a to i přes to, že již byl přiznán příspěvek na bydlení a příspěvek na živobytí, pak se vyplácí ještě doplatek na bydlení.

Základní podmínky tedy jsou:

  • Žadatel pobírá příspěvek na bydlení
  • Žadatel pobírá příspěvek na živobytí
  • Žadatel je osoba ve hmotné nouzi
  • Žadatel je nájemce nebo vlastník bytu

Druhý případ, kdy vzniká nárok na doplatek na bydlení, jsou situace, kdy žadatel nemá nárok na klasický příspěvek na bydlení. Jedná se o případy, kdy žadatel není vlastníkem nebo nájemcem bytu nebo domu. Ve specifických případech může být nárok na doplatek na bydlení uznán i bez splnění této podmínky.

Třetí případ je situace, kdy žadatel nesplňuje nároky na příspěvek na živobytí. Pokud příjem sice přesáhl částku živobytí, ale současně ne více než o 30%, pak může být přiznán nárok na doplatek na bydlení i bez toho, že by byl schválen příspěvek na živobytí.

Co je to částka živobytí

Částka živobytí je stanovena zákonem o pomoci ve hmotné nouzi. Zjednodušeně se dá říci, že u nezaopatřených dětí odpovídá částka živobytí jejich životnímu minimu. U dospělých osob ,pak částka živobytí, odpovídá existenčnímu minimum jednotlivce.

V případě, že jsou splněny všechny zákonné podmínky, může být částka živobytí u dospělé osoby zvýšena z úrovně existenční minimum (což je aktuálně 2200 Kč) až na úroveň životní minimum jednotlivce (což je aktuálně 3410 Kč). Typicky se jedná o případy, kdy si osoba ve hmotné nouzi snaží všemi dostupnými prostředky zvýšit svůj příjem (evidence na úřadu práce, prodej majetku, uplatnění všech nároků a pohledávek).

Částka živobytí pak může být dále zvýšena v případech, kdy ošetřující lékař nařídí nutnost dietního stravování. Toto se týká jak dospělé osoby, tak i nezaopatřeného dítěte. V obou případech se částka živobytí navyšuje o příslušné sumy podle typu diety.

Jak se posuzují příjmy

Pro účely nároku na dávky hmotné nouze – tedy nejenom pro doplatek na bydlení, ale i pro příspěvek na živobytí se jednotlivé příjmy posuzují takto:

  • Příjmy ze zaměstnání (a podobné) = započítá se 70%
  • Podpora v nezaměstnanosti (nebo při rekvalifikaci) = započítá se 80%
  • Nemocenská, náhrady mzdy při nemoci, jiné nemocenské dávky = započítá se 80%
  • Rodičovský příspěvek, přídavky na dítě, další sociální dávky = započítá se 100%
  • Důchody = započítá se 100%
  • Ostatní příjmy = započítá se 100%

Výsledkem toho, je pak součet všech příjmů, všech společně posuzovaných osob. Pro posouzení nároku na doplatek na bydlení se tedy počítají nižší příjmy, než mohou být ty skutečné. Důvodem je snaha zohlednit to, jestli se jedná o aktivní příjem (žadatel se aktivně snaží zvýšit svůj příjem = pak má ve výsledku nárok na vyšší podporu), nebo jestli se jedná jen o pasivní příjem (jiné dávky a podpora).

Jako příjem se nezapočítává přídavek na bydlení nebo příspěvek na živobytí popř. i některé další příjmy (např. odměna za darování krve apod. – viz přesný výčet v zákon o životním a existenčním minimu).

Odůvodněné náklady na bydlení

Mezi odůvodněné náklady na bydlení se započítávají především následující položky:

  • Nájemné nebo podobné platby u bytů v osobním nebo družstevním vlastnictví
  • Náklady za vytápění bytu/domu (platba za dálkové vytápění, platba za paliva)
  • Náklady na nezbytnou spotřebu energií (voda, elektřina, plyn (*)

Přesný výčet, co vše může být zahrnuto mezi odůvodněné náklady na bydlení, viz paragraf 36 – zákon o hmotné nouzi.

(*) v oprávněných případech nemusí být uznány celkové zaplacené náklady za energie, ale pouze ty které jsou považovány za nezbytně nutné (např. pokud by osoba ve hmotné nouzi platila za vytápění bazénu na zahradě, tyto náklady uznány nebudou)

Výplata doplatku na bydlení

Podobně jako u přídavků na bydlení, i u doplatku platí, že může být vyplácen jen po omezenou dobu. To znamená, že i když osoba splňuje podmínky na doplatek na bydlení trvale, bude jí vyplácen maximálně po dobu 84 měsíců v průběhu 10 roků (výjimkou jsou osoby nad 70 roků, nebo další zvláštní případy).

V případě nároku, se doplatek na bydlení vyplácí pravidelně každý měsíc.

Jak si požádat o doplatek na bydlení

O doplatek na bydlení je možné žádat na příslušné pobočce Úřadu práce. Vzhledem k tomu, že v běžných případech by měl žadatel nejprve získat nárok na příspěvek na bydlení a příspěvek na živobytí, o doplatek na bydlení se žádá až následně.

Žádost se podává prostřednictvím tohoto formuláře:  Formulář: Žádost o doplatek na bydlení. Kromě toho může být potřeba doložit i další dokumenty jako:

S tím, co a jak v případě doplatku na bydlení vyplnit, vám nejlépe poradí přímo na Úřadu práce. Pokud máte nějaký dotaz, nebo si nevíte rady, zkuste napsat svou otázku do diskuse pod tímto článkem a my se vám pokusíme poradit.

Finanční tip: Máte momentálně hluboko do kapsy a chcete si půjčit peníze? Mohla by se vám hodit tato Půjčka do 30000 Kč. Nebo se můžete podívat co vám nabízí tato výhodná finanční nabídka: Půjčky na směnku ihned k vyplacení. Uvidíte, že nebudete zklamáni.

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuse: Hmotná nouze – doplatek na bydlení 2014

Diskuse: 110
  • Custom avatar ludmila Krejčová

    Zdravím, od listopadu 2013 jsem si udělala trvalý pobyt v nájmu… bez souhlasu majitele, jelikož mám nájemní smlouvu, vzhledem k tomu jsme matka samoživitelka dvou dětí 4 a 7 let, a žádala jsem si na příspěvek na bydlení, doplatek na bydlení, ale ani jedno mi nebylo přiznáno, pouze mi vyplatili hmotnou nouzi, jelikož v nájemní smlouvě je uveden pouze majitel bytu, který mi byt pronajímá, ale v katastru nemovitostí je i manželka a jelikož nemám manželku též v nájemní smlouvě, tak dokud tam nebude dopsaná a podepsaná, nemám nárok na příspěvek na bydlení ani na doplatek na bydlení, chtěla jsem se zeptat, zda tam musí ta manželka opravdu být…děkuji 🙂

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, přiznám se, že jste mě s tímto dotazem dostala. O něčem podobném jsem nikdy neslyšela. Osobně mám za to, že pokud je byt ve společném majetku manželů, může smlouvu uzavřít kterýkoliv z nich. Jiné by to bylo, pokud by byl byt psán jenom na manželku – pak by to, co píšete vy, dávalo smysl. Je ale možné že vzhledem k tomu, že začala platit nový občanský zákoník, který měnil mimo mnohé jiné oblast nájmu, došlo k nějaké změně. S tímto vám bohužel neporadím.

      • Custom avatar sofije

        dobrý den! chtěla bych se vás zeptat: jsem svobodna matka z dítětem jsem na pronájmu bytu 1- kk nájem plátim 7800 ze vším všude a Ůp mě přespíva doplatek na bydlení 2300 a příspěvek na živobytí 1870kč. prosím jak to je podle vás normální dávky nebo ne???děkuji

        • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

          Dobrý den, vzhledem k tomu že neznám vaše příjmy, tak to nemohu posoudit.

    • Custom avatar Yvona

      Dobrý den, problém je v tom, že v případě více vlastníků bytu či domu, který se pronajímá, by měla sepsat nájemní smlouvu minimálně nadpoloviční polovina vlastníků (pokud některý z nich jinému nedá písemné zplnomocnění). V případě SJM nelze určit většinu – musí proto sepsat nájemní smlouvu oba.

  • Magdaléna

    Taktéž zdravím,
    ráda bych se zeptala a zjistila více, zda je možný nějaký způsob získat doplatek na bydlení se skutečností, že v místě pobytu ve kterém žiji se svou rodinou, kterou i udávám na hmotné pochopitelně – nemám trvalý pobyt!
    Mám klasickou nájemní smlouvu…
    Vím, že díky tomu, že nemám v místě bydliště trvalý pobyt – nemám nárok na příspěvek na bydlení, ale zda je nějaká možnost, či způsob dostat aspoň nějaký doplatek na bydlení.
    Děkuji a s pozdravem Magdaléna

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den,

      Podle zákona o hmotné nouzi zákon číslo 111/2006 sb, paragraf § 33 – písmeno 8 může být v určitých případech doplatek na bydlení poskytnut i když není splněna podmínka trvalého pobytu. Záleží ale na posouzení individuálních sociálních a majetkových poměrů – viz příslušný paragraf.

      (8) Doplatek na bydlení lze poskytnout pouze tehdy, jestliže osoba užívá byt, jehož je vlastníkem nebo nájemcem, v obci, v níž je hlášena k pobytu podle zvláštních právních předpisů. V případech hodných zvláštního zřetele může orgán pomoci v hmotné nouzi určit, že doplatek na bydlení se poskytne i v případě, že podmínka hlášení k pobytu podle věty první není splněna.

      Na druhou stranu, pokud máte uzavřenou nájemní smlouvu nemělo by nic bránit tomu abyste si na místě zřídila trvalé bydliště. Stačí zajít na příslušný městský/obecní úřad a vše vyřídíte během jedné návštěvy.

      Pokud máte podepsanou nájemní nebo podnájemní smlouvu, tak to stačí – nepotřebujete již další souhlas majitele bytu. Majitel bytu vám v postatě nemůže zakázat abyste si v bytě zřídila trvalé bydliště.

      • Custom avatar miluše

        prosím o radu, mám známou samoživitelku s jedním dítětem, byl mu dán odklad školní docházky, nemá práci, chodí pravidelně na úřad práce, dělá si i rekvalifikaci už aspon 3, možná i více, práci nesežene, přitom se snaží hledat práci i sama,je na podnájmu, sehnala si byt 2plus jedna,dítě má svůj pokojíček, otec na dítě platí řádně, nevím kolik dostává peněz to mě nezájímá, jen mě jí je líto, že si pořád půjčuje peníze, je chudák zadlužená a moc, chtěla bych vědět obecně na co má nárok

        • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

          Dobrý den, pokud se bavíme v obecné rovině:

          Přídavky na dítě = tady hraje roli příjem v předchozím období, aktuálně by se posuzovaly příjmy za rok 2012 (až do září 2014, od října 2014 se posuzují příjmy za 2013)

          Příspěvek na bydlení = pokud má v bytě vedené trvalé bydliště a může doložit náklady na bydlení za poslední 3 měsíce (nyní se dokládá říjen – prosinec 2013) + splňuje další podmínky, pak může být nárok na příspěvek na bydlení

          Příspěvek na živobytí = pokud jsou veškeré příjmy (přídavky na dítě, výživné, podpora při rekvalifikace nebo jiné příjmy s výjimkou např. příspěvku na bydlení) nižší než částka živobytí, pak může vznikat nárok na dávky hmotné nouze = příspěvek na živobytí

          Doplatek na bydlení = druhá dávka z oblasti hmotné nouze, pokud by byl přiznán příspěvek na bydlení a přesto by ani po zaplacení nákladů na bydlení nezůstala částka živobytí, mohl by být nárok ještě na tuto dávku.

          • Custom avatar Miluše

            Dobrý den , děkuji vám za odpověd, mé známé se se to hodilo a má na některé věci nárok , díky za obecné r vysvětlení.JE VŠE VYSVĚTLENO A MÁ ZNÁMÁ UŽ VŠECHNY PODŘEBNÉ DOKLADY ODEVZDÁ A BUDE ČEKAT NA VYJÁDŘENÍ, JEN JSEM NEPOCHOPILA JAK SE VYPOČÍTÁVÁ ČÁSTKA NA BYDLENÍ, PODLE METRŮ ČTVEREČNÍCH, TO JSOU NĚJAKÉ TABULKY? JSEM STARŠÍ GENERACE TAK UŽ NEMÁM O NOVOTÁCH V SOC. PÉČI TAKOVÉ VĚDOMOSTI, JÁ SE DO TÉHLE SITUACE NIKDY NEDOSTALA A DOUFÁM, ŽE I NEDOSTANU. PŘESTO BYCH SE JEŠTĚ CHTĚLA NA NĚCO ZEPTAT, BUDETELI MI ZASE OBECNĚ ODPOVĚDĚT A MOC VÁM ZA ODPOVĚD DĚKUJI HOLKY SE NECHTĚJÍ PTÁT TAK SE PTÁM JÁ, PÁR ŽIJÍCÍ NESEZDÁN , 2 DĚTI KAŽDÉ Z JINÉHO VZTAHU NAROZENO, VĚK 20 LET A 8LET , JEDNO JE NA ŠTŘEDNÍ JEDNO PRVNÁČEK JAK TO JE S PŘÍDAVKY NA DĚTI, KDYŽ MAJÍ DĚTI NAPSANÉ KAŽDÝ JEDNO NA SEBE, BYDLÍ V PODNÁJMU MAJÍ NÁROK NA PŘIDAVKY NA DĚTI A SLEVU NA DANI I NA ČÁSTKU NA BYDLENÍ, ANO, NEBO NÉ. MOC VÁM DĚKUJI.

          • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

            Dobrý den,
            Pokud se bavíme o příspěvku na bydlení = tam jsou tabulky, podle velikosti města a podle toho jestli se jedná o byt v osobním vlastnictví, družstevní byt nebo nájem a dále podle počtu osob, které mají v bytě trvalý pobyt. Jedná se o takzvané normativní náklady na bydlení – viz např. tady: http://socialni-davky-2014.eu/prispevek-na-bydleni-2014/. Tedy velikost bytu jako taková roli nehraje, rozhodující je počet lidí, kteří v něm jsou trvale hlášeni.
            Co se týká doplatku na bydlení, tak u něj tabulky nejsou – zákon to formuluje tak, že hovoří o „místně obvyklém nájmu“.
            Co se týká dotazu ohledně přídavků na dítě, pak by nárok mít měli – záleží ale na tom, jak je to s jejich příjmy. Co se týká slevy na dani – pak každý může uplatnit slevu jen na jedno dítě. U přídavků na bydlení bude záležet na tom, kde mají děti vedený trvalý pobyt.

  • Custom avatar sandra

    Dobrý den chci se zeptat,žádám si o doplatek na bydlení a živobytí.Všechny papíry už mám vyřízené jen 2 musím ještě doložit.Jelikož jsem těhotná tak dohodu o výživném a úhrady za zaplacené nájmy.Byt mi pronajal přítel s kterým čekám dítě,ale žije s matkou.Budo se nato soc.prac nějak zvláštně dívat? Tahle situace vznikla z důvodů že nemůžeme spolu žít dokud nás trýzní finanční situace :/

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, mám za to, že by to v zásadě nemuselo ničemu vadit. Podle zákona je rozhodují to, že máte v bytě trvalé bydliště a nájemní smlouvu.

      • Custom avatar Sandra

        aha,ptám se z důvodů že jsem se ptala přátel a že prej by bylo divné že mám pronajatý byt od otce očekávaného dítěte s kterým ale nežiji prý by se mněl o nás postarat ale já mám ten názor že ne,když je taková situace já bez žádného příjmu on žije s matkou a finanřní situace nám nedovoluje prostě v této chvíli žít spolu

        • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

          Čistě podle zákona = otec dítěte má vyživovací povinnost, jak na dítě, tak do 2 let po porodu i na matku dítěte. Tj. po porodu se stejně bude řešit, jestli vám platí toto výživné a pokud ne, tak proč. Tím pádem v případě hmotné nouze vám to tak jako tak bude komplikovat situaci. Pokud vám bude platit výživné, budete mít příjem, tím pádem i nižší nebo žádné dávky (budete mít již relativně vysoký příjem = mateřský nebo rodičovský příspěvek, přídavky na dítě, výživné na dítě, výživné na matku). Pokud nebude platit, bude po vás sociálka chtít, abyste to řešila soudně, jinak se vám sníží částka živobytí, ze které se stanovuje nárok na dávky hmotné nouze.
          Pokud byste bydlela v bytě společně s přítelem, tak se sice zase bude počítat i jeho příjem, ale díky tomu že budete žádat o dávky za více osob, tak můžete mít zase nárok na vyšší příspěvek na bydlení apod.

  • Custom avatar Daniela

    Dobrý den,chtěla jsem se zeptat, jak je to s doplatkem nadydlení.Jsem sama s devatenáctiletým synem,který je ve třetím ročníku SOU,jsem nezaměstnaná,pobírám podporu,hmotnou nouzi a příspěvek na bydlení.Chtěla bychvědět jestli můžu uplatňovat tento doplatek.Děkuji

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, požádat o doplatek určitě můžete – jestli vám bude schválen záleží na tom, jaké jsou vaše příjmy a výdaje.

  • Custom avatar JANA CHOUROVÁ

    DOBRÝ DEN,
    MANŽEL OD NÁS ODCHÁZÍ,PROTOŽE SI NAŠEL V MÍSTĚ ZAMĚSTNÁNÍ MILENKU.CHCE PO MNE VĚDĚT VÝŠI MÉHO VÝDĚLKU AŽ PŮJDE V TĚCHTO DNECH POŽÁDAT O ROZVOD.JSEM ZAMĚSTNÁNA 4 MĚSÍCE.MĚLA JSEM ZA TO,ŽE SE VYCHÁZÍ Z JEHO VÝDĚLKU .EXISTUJÍ SNAD TABULKY,KTERÉ STANOVÝ VYŽIVNÉ KE DVĚMA DĚTEM VE VĚKU,4 A 9 LET.JSEM POVINNA SDĚLIT TATO FAKTA. DĚKUJI

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, co se týká stanovení výživného, tak není nikde přesně stanoveno, jak vysoké by mělo být. Ano soudce má k dispozici tabulky s doporučením, ale soud vždy přihlíží k celkovým sociálním a majetkovým poměrům – soud se vždy snaží zajistit, aby se dětem po rozvodu výrazně nezhoršila sociální situace. Proto soud obvykle stanoví jinou výši výživného u někoho kdo má příjem 20 tisíc měsíčně a u někoho kdo má příjem 60 tisíc měsíčně.

      Jinak co se týká požadavku vašeho manžela, ano může tuto informaci požadovat – resp. mohl by ji po vás požadovat soud. Každopádně budete mít lepší se ohledně rozvodu obrátit na právníka. Určitě to bude lepší abyste dosáhla maxima, na které můžete mít od bývalého muže nárok.

  • Custom avatar miluše

    děkuji, ale už vím včem je problém. ty s dvěma dětmi bydlí na podnájmu a nemají trvalý pobyt, nebo je trvalý pobyt i to, že jsou vedeni na obecním úřadě, potom by měli nárok na přídavky na děti.VÍM jsou to divné otázky, ale fakt je to vše zajímavé co člověk musí vědět , aby se dověděl co je vše potřeba, děkuji moc za vysvětlení.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den,
      To že v bytě nemají trvalý pobyt hraje roli jen o příspěvku na bydlení. Na ten, pokud mají trvalé bydliště na obecním úřadu, mít nárok nebudou. Teoreticky by mohli mít nárok na doplatek na bydlení (dávka hmotné nouze), tam je možná případně výjimka a doplatek lze v oprávněných případech poskytnout, i když žadatel nemá trvalý pobyt v bytě, ale třeba jinde na území dané obce.
      U přídavků na dítě by to nemělo mít na nic vliv. Tam rozhodnutí pouze příjmy v předchozím roce (aktuálně by se posuzovali příjmy za rok 2012, od září 2014 se pak posuzují příjmy za rok 2014).

  • Custom avatar Renata

    já ze své vlastní zkušenosti: V Praze mě přidělili sociální byt (výsměch matkám samoživitelkám) podepsala jsem náj.smlouvu ta poté byla odeslaná k podpisu starostou a dalším dvěma spolu vlastníkům 9 měsíců jsem čekala na vrácení!!bez smlouvy jsem nemohla nahlásit nové trv.bydliště a tudíž jsem neměla nárok na žádné soc.dávky kromě přídavků.Sociální byt jak tomu v Praze 5 říkají o velikosti 2+1 mě se vším všudy vyšel na 16500 Kč.Jak to dopadlo bez soc.dávek po 12měsících kdy mi náj.smlouva měla být prodloužena jsem o byt přišla.Dluh na nájmu a službách kde na to vzít jako samoživitelka???Nikoho to nezajímalo ještě po mě dluh vymáhali a čeká mě soudní řízení kde se bude řešit můj dluh který vznikl čekáním na náj.smlouvu POUHÝCH 9 MĚSÍCU

  • Custom avatar Martina

    Dobrý den, trvalé bydliště mám na Mú Hodonín a žiji ve Zlínském kraji v podnájmu. Jsem samoživitelka dvou dětí 8 a 15let. Na příspěvek na bydlení nemám nárok a majitelé bytu mi zřízení trvalého bydliště nepovolili. Mám nízký příjem, výživné za poslední 3.měsíce se mi snížilo díky pracovní neschopnosti otce dětí. Můžu získat doplalek na bydlení? O příspěvek na živobytí budu žádat.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, teoreticky nárok mít můžete. U dávek hmotné nouze sice zákon připouští větší prostor pro posouzení individuální sociální a majetkové situace žadatele o dávky. V oprávněných případech je tak doplatek na bydlení možné poskytnout i bez trvalého bydliště, ale podle zákona o hmotné nouzi viz Zákon číslo 111/2006 Sb. – Zákon o pomoci v hmotné nouzi:

      (8) Doplatek na bydlení lze poskytnout pouze tehdy, jestliže osoba užívá byt, jehož je vlastníkem nebo nájemcem, v obci, v níž je hlášena k pobytu podle zvláštních právních předpisů. V případech hodných zvláštního zřetele může orgán pomoci v hmotné nouzi určit, že doplatek na bydlení se poskytne i v případě, že podmínka hlášení k pobytu podle věty první není splněna.

      Na druhou stranu jestli se ve vašem případě jedná o případ „hodný zvláštního zřetele“. Z osobní zkušenosti vím, že na Úřadu práce zpravidla trvají na podmínce trvalého pobytu.

      Každopádně druhou podmínkou pro doplatek na bydlení je schválený příspěvek na živobytí. Až si ho budete vyřizovat, podejte si žádost i o doplatek. Nic horšího než že vám ho zamítnou, se stát nemůže.

  • Milka

    Dobrý den,
    potřebovala jsem se informovat jak je t s doplatkem na bydlení, když mám v podnájmu byt, platím 6000,- včetně inkasa(3000,- +3000?-), můj čistý příjem činí cca 8 500,- (i s brigádou), po odečtení nákladů na bydlení mi tedy zůstává 2500,-. Byla jsem si již podat žádost na ÚP, ale paní mi na přepážce řekla, že si mám zajistit na bytě trvalé bydliště, což ale u podnájmu nelze. Po druhé mi řekla, že bych u podnájmu mohla mít nějaký příspěvek, ale po doložení smlouvy a pletu jen z hlavního zaměstnání( teď jsem dobírala 6 700, brigáda 1 800,-), mi zase řekla, že na nic nárok nemám. Protože z výplaty mám životní minimum, ale když čtu, že se to počítá po odečtení nákladů na bydlení, tak mi zůstává pouze 2500, což mi nepokryje ani cestovné do práce, výživné, a ostatní platby. O jaký příspěvek tedy vlastně můžu žádat?

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, jedná se zřejmě o dvě různé dávky na bydlení:

      1.Příspěvek na bydlení – u něj je opravdu podmínkou to že se jedná o nájem a že se máte v bytě trvalý pobyt

      2.Doplatek na bydlení – to je dávka hmotné nouze (viz příslušné informace i na tomto webu), ten je možné v oprávněném případě poskytnout i bez trvalého pobytu, ale protože se jedná o dávku hmotné nouze, je rozhodující jestli jsou vaše příjmy vyšší než živobytí.

  • Custom avatar vlaďka

    Dobrý den,spletla jsem si den kdy jsem se měla hlásit na UP a hrozí mi vyřazení.Jsem samoživitelka mám 4 letou dceru,pokud přijdu o dávky hmotné nouze nebudu mít ani na zaplacení bytu.Můžete mi prosím poradit, příspěvek na bydlení a přídavky mi nepokryjí náklady.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, obraťte se na Úřad práce a vysvětlete jim své důvody. Jinak na dávky hmotné nouze máte nárok, i když nejste evidována na Úřadu práce, jen vám mohou být sníženy (pokud bude přihlédnuto k tomu, že jste si vyřazení zavinila sama).

  • Custom avatar Romana

    Dobrý večer

    Bydlím s dcerou (17 let), na částečném podnájmu ( 1 pokoj, kuchyn + soc. zařízení společné). Pán který mi pokoj pronajal, podepsal na ÚP čestné prohlášení, že spolu nežijeme. Trvalé bydliště zde nemám, tudíž pobírám pouze hmotnou nouzi, výživné + přídavek na dítě, to vše v celkové částce 6.100kč/měsíc. Docela by mě tedy zajímalo, jestli mám na tento doplatek nárok. V Lednu jsem byla na úřadě s potvrzením o zaplaceném nájmu + služby, tak se mi soc. pracovnice o tomto doplatku nezmínila.

    Děkuji za Vaší odpověd.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, obecně platí, že doplatek na bydlení se poskytuje, pokud je současně poskytován i příspěvek na bydlení (na ten nárok mít nebudete, protože v bytě nemáte trvalý pobyt). Posoudit nárok na doplatek na bydlení si ve vašem případě netroufám, obraťte se raději na Úřad práce.

  • Custom avatar Petra

    Dobrý den, paní Králová, dovoluji se na taktéž obrátit s několika otázkami.
    Mám 3 děti (17,10 a 2 měsíce), bydlíme v rod.domku, který mám ve vlastnictví a je, bohužel, zatížený hypotékou. Nyní jsem na PPM – to + alimenty na dvě starší děti jsou prozatím mé jediné příjmy (otec nejmladšího dítka od nás odešel a alimenty zatím neplatí a těžko kdy začne). Ráda bych se optala, zda mi vzniká nárok na nějaký sociální příspěvek (bydlení, apod.), když nejstarší dítě nemá u mne trvalé bydliště a zda se pro případné žádání příspěvku na bydlení se do nákladů na něj započítává i ona zmiňovaná hypotéka. Velmi Vám děkuji za odpověď. S pozdravem P.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, můžete mít nárok na příspěvek na bydlení u něj je podmínkou to, že v daném domě máte trvalé bydliště, což asi ve vašem případě nebude problém. Konkrétní výši dávky si můžete sama spočítat v této kalkulačce: http://socialni-davky-2014.eu/kalkulacka-pridavky-na-bydleni/. To, co platíte za splátky hypotéky, se nepočítá do nákladů na bydlení. Pokud nemá nejstarší dítě trvalé bydliště tak se nezapočítává (pro stanovení dávky je rozhodující počet osob, které mají v daném bytě/domě trvalé bydliště).
      U dalších dávek hmotné nouze – příspěvek na živobytí nebo doplatek na bydlení záleží na tom, jaké jsou vaše celkové příjmy. Orientačně si nárok na tyto dávky můžete spočítat viz:
      http://socialni-davky-2014.eu/kalkulacka-doplatek-do-zivotniho-minima/
      http://socialni-davky-2014.eu/kalkulacka-doplatek-na-bydleni/
      U těchto dvou dávek by se započítávalo i starší dítě, které sice u vás nemá trvalé bydliště, ale žije s vámi ve společné domácnosti.

  • Custom avatar iva

    Dobrý den,omylem jsem dotaz vznesla v rodičovské poradně…proto se ptám znova.Je mi 55 let,žiji sama v pronajatém bytě,mám zde trvalé bydliště.Jsem nezaměstnaná.V září min. roku jsem požádala o přech.pěstounskou péči,která se dosud vyřizuje.Platím nájemné 6000kč,2065kč služby.Pobírám dávku hmotné nouze2 805kč ,doplatek na bydlení 1466kč a příplatek na bydlení 3835kč.Všechny tyto dávky padnou na bydlení,ale na uhrazení nájemného a služeb to nestačí…poplatky u lékařů,cestovné na pohovory,základní potraviny..??Jsem hlášena na ÚP,zaměstnání si scháním i sama.Nyní mám malý přivýdělek(cca600měsíčně),který je jen nárazový.V článku nahoře jsem se dočetla,že cílem soc.dávky je…“ doplatkem na bydlení umožnit uhradit odův.dávky na bydlení,tak aby zůstala k dispozici alespoň částka živobytí.“Byly mi dávky vypočteny správně?Děkuji

  • Custom avatar lukas

    Dobry den jsem na uradu prace a pobiram socialni davky .chtel bych se zeptat .pani ke ktere chodim na socialni urad se hlasit a ktere kazdy mesic prokazuji placeni vyzivneho mi neustale vyhrozuje stim ze mi odejme davku ktera cini 3410kc jelikoz jelikoz bydlim ve sklepe a ne v byte,ma pravo me nutit,abych sel na ubytovnu i kdyz nechci?A odejmout davky,kdyz platim vyzivne a chodim pravidelne na socialku se hlasit?Dekuji

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, pokud dávka kterou pobíráte je příspěvek na živobytí, tak tam by vaše bydliště „ve sklepě“ nemělo být na překážku. Jiné by to bylo u dávek na bydlení jako třeba doplatek na bydlení u kterého byste opravdu nárok mít nemusel.

  • Iva

    Dobrý den, rozešli jsme se s manželem, který se odstěhoval z bytu patřící mé matce, jedná se o DB, kde mám já i manžel trvalé bydliště, ale zůstala jsem nyní sama na MD s 18 měsíční dcerou a 6.800,- Kč na měsíc. Nevím co dělat. Dnes jsem se byla zeptat zda mi náleží nějaká pomoc, ale prý dokud nebudu rozvedená nemám na nic nárok, na bydlení vůbec ne vzhledem k tomu, že se jedná o byt družstevní. Manžel mi řekl, že bude posílat 2.500,- Kč na dceru, ale z bytu se neodhlásí, jelikož se nemá kam nahlásit. Ale takto bude dál jako společně posuzovaná osoba. Jak to řešit než proběhne rozvod. Na soc.úřadu mi řekli, že do té doby mám vlastně smůlu.
    Děkuji za odpověď,
    Iva

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, v družstevním bytě můžete žádat o příspěvek na bydlení – žádost by ale musela podat vaše matka, která je členem družstva. Pro příspěvek na bydlení by se posuzovali všechny osoby které mají v daném bytě trvalý pobyt (tedy pokud tam má trvalý pobyt i váš manžel pak by se zohledňoval i jeho příjem).

      Pokud se manžel nechce odhlásit, máte možnost ho nechat odhlásit. Můžete se obrátit na příslušný úřad (resp. vaše matka jako majitel bytu) a podat návrh na zrušení trvalého pobytu manžela z toho důvodu že už jej neužívá.

  • Custom avatar dana

    Dobry den chci se zeptat jsem vpronajmu a mam najemni smlouvu ale na nouzi pome chteji trvale bydliste ktere si zde ale delat nechci z jistych duvodu. A chci se zeptat plno znamych ma podnajemni smlouvu a trvaly pobyt po nich nechteji. kdyz teda prepiseme smlouvu na podnajemni mam pak naro na davku na bydleni od hmotne nouze?? dekuji

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, nevím přesně o jakou dávku žádáte. U příspěvku na bydlení musíte mít v daném bytě trvalé bydliště. U doplatku na bydlení může být dávka poskytnuta i bez trvalého bydliště v daném bytě, ale požaduje se trvalý pobyt na území dané obce. U příspěvku na živobytí není podmínka trvalého pobytu.

      • Custom avatar dana

        Dobry den zadam o doplatek na bydleni, bydlim v pronajatem byte kde mam najemni smlouvu, na kterou chteji trvaly pobyt ale jde o to pokud si smlouvu necham zmenit na podnajemni jestli uz pak mam na doplatek na ybdleni narok a jestli to jde i kdyz majitel ma byt v osobnim vlastnictvi. tak pokud budu mit tu podnaemni smlouvu a byt je v osobnim vlastnictvi jestli uz to bude ok a ja dale budu mit narok na doplatek. jelikoz mi ted doplatek kuli tomu odebrali, tak na radu zname chci nechat udelat smlouvu podnajemni.

        • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

          Dobrý den, přiznám se že z vašeho dotazu mi příliš není jasné na co se přesně ptáte. Můžete prosím svůj dotaz upřesnit? Děkuji

        • Custom avatar Yvona

          Dobrý den, problém je ten, že je-li pronajímatel vlastníkem objektu,na který žádáte doplatek na bydlení, tak s Vámi nemůže uzavřít podnájemní smlouvu. Podnájemní smlouvu může uzavřít nájemce s další osobou.
          K trvalému pobytu se ale můžete v současné době, máte-li platnou nájemní smlouvu (a tu máte) i bez souhlasu pronajímatele/vlastníka objektu.

  • Custom avatar Miloš

    Dobry den
    Bydlím v domě u známého o velikosti 3+1 ,já se synem jehož mam ve výhradní péčí mam k dispozici 2 pokoje a společnou kuchyň ,a však po ztrátě zaměstnaní jsem byl nucen zajit na Odbor Hmotné nouze ,tam mi sdělili ze musí přijít nájemce bytu a zažádat o Hm, nájemní smlouvy tedy mam jako společník přes Rpg ale vzhledem ze Můj Známy má příjem a to sic Invalidní důchod ve visi cca 5600, mi ze sociálky dobíráme jen 2600kc Chci tedy podotknou ze z této částky se nedá žít ,a moje matka mě věčné podporovat nemůže pac taky nemá z čeho ,se známým sice vycházím dobře ale nesdílíme společné mění zajímalo by mne zda se da a hlavně jak požádat o vyloučeni jeho primu četl jsem ze to lze nějakou formou vyloučí ze společné posuzovaných osob dekuji za odpověď Miloš S.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, pokud se svým známým nesdílíte společnou domácnost ve smyslu nákladů a příjmů, pak je možné žádat, aby byl vyloučen z okruhu společně posuzovaných osob – budete oba muset dokládat čestné prohlášení. Současně ale – pokud je nájemní smlouva uzavřena na jeho jméno, tak nebudete mít možnost žádat o některé dávky na bydlení – např. příspěvek na bydlení.

  • Lada

    dobry den,chtela bych se zeptat.jsem matka samozivitelka/4nezl.deti/,od ledna na u.p.,pobiram podporu vnezamest.6700kc,rod.pridavky 2420kc,vyzivne na deti jejich otec neplati. Pobiram davky hmotni nouze. Prispevek na bydl.mi byl zamitnut ztoho duvodu ze byt vekterem zijeme je skolaudovan krekreacnimu bydleni. Predtim jsem bydlela sdetmi vdome 4+1 ktery mi pronajal zamestnavatel ktery ale byl skolaudovan jako budova lesniho hospodarstvi tudiz jsem taky prispevek nedostavala ale na doplatek na bydleni jsem dosahla diky pani ze socialky ktera muj najem posoudila jako jinou formu bydleni udelala unas vdome osobni navstevu aby overila zda je dum spusobili kbydleni a nazaklade toho jsem dostavala doplatek na bydleni. Pak jsmese museli vystehovat hrozila nam ulice znamy mivsak vposledni chvily pronajal dum 5+1 koupelna,wc,ustredni topeni,mam radnou najemni smlouvu na dobu neurcitou,platim 6100kc mes.najem+energie,vdome jsem hlasena ktrvalemu pobytu i deti. Na prispevek na bydl.nemam opet narok kdyz je dum skolaudovan krodinne rekreaci a doplatek na bydl.mi pani na socialce zamitla taky ztohoto duvodu. Uz se na socialce chodim hlasit k jine pani dolozila jsem ji vsechny potrebne doklady +potvrzeni ozaplaceni najmu a sluzeb,taky cestne prohlaseni majitele domu overene notarem a taky z obce ze dum uz 3 roky neni uzivany k rekreaci a byl pronajaty me ktrvalemu bydleni ale ani tak pani nechce postupovat jako vpredchazejicim pripade a priznat mi jinou formu bydleni. Nevim co delat jak vyzit? Poradte prosim postupuje spravne?

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, postupujete správně, na druhou stranu úřednice v podstatě také postupuje správně. Rozhodující je totiž k jakému účelu byl objekt zkolaudován. Pokud nebyl zkolaudován k trvalému bydlení ale pouze jako rekreační objekt, pak opravdu nemusí být nárok na příspěvek na bydlení přiznán.

  • Custom avatar Michaela

    Dobrý den,
    jsem těhotná v rizikovém těhotenství, přivydělávala jsem si na brigádách, takže mi rodiče jen přispívali na studium. Ted´ mě rodiče jako těhotnou studentku nechtějí živit, ale otec dítěte na to, aby nás živil nemá. Přerušila jsem tedy studium. Bydlím v bytě, které patří Sdružení podílníků, ale nemám tu trvalé bydliště. Už vím, že kvůli družstevnímu bytu nemám nárok na příspěvek na bydlení. Ale chtěla jsem se zeptat, jestli mám nárok alespoń na hmotnou nouzi a doplatek na bydlení nebo na něco jiného, když ted´ budu na úřadu práce, úplně bez peněz a navíc bez možnosti si přivydělat. Děkuji moc za radu

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, obecně u dávek hmotné nouze (příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení) záleží na tom, jestli žijete sama, nebo jestli jste posuzována společně s dalšími osobami. Pokud sama a nemáte jiný příjem, pak byste mohla mít nárok minimálně na příspěvek na živobytí. U doplatku na bydlení záleží mimo jiné na tom, kde máte vedené trvalé bydliště. Standardně zde platí obdobné podmínky jako u příspěvku na bydlení, v oprávněných případech ale postačuje pokud máte trvalý pobyt na území obce (není požadován trvalý pobyt v daném bytě).

  • kačka

    Dobrý den prosím o radu dnes mi přiznali dávky hmotné nouze a když mám trvalý pobyt na obci mám nárok na příspěvek na bydlení….??

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, pro příspěvek na bydlení je podmínkou že máte trvalý pobyt v bytě/domě na který budete o příspěvek žádat a dále že se jedná o byt/dům v osobním vlastnictví, nebo družstevní byt nebo že se jedná o nájem. S dávkami hmotné nouze tato dávka nesouvisí.

      • Kateřina

        děkuji za odpověd takže když si přendám trvalý pobyt k mamce do bytu myslíte že budu mít nárok??Prosím kolik peněz je hmotná nouze?

        • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

          Dobrý den, základní částka živobytí odpovídá existenčnímu minimu jednotlivce, tedy 2200 Kč, částka může být dále zvýšena na základě individuálního posouzení až na částku 3410 Kč. Tedy životní minimum jednotlivce.

  • Jana

    Dobrý den,
    chtěla bych vás požádat o radu – Žiji se synem 15 let, v bytě, kde máme nájemní smlouvu na částku 4500,- kč, daší poplatky jsou 1950,-, zde máme i trvalý pobyt. Můj příjem je cca 15000,-. Výživné na syna nedostávám už několik let. Teď se ale k 30.3. z bytu budeme stěhovat a nevím jestli nám v novém podnájmu od 1.4. dají svolení k trvalému pobytu. V novém bytě budeme muset zaplatit kauci 7000,- + poplatek realitce 5000,- Mohu v tomto případě žádat o nějaké dávky? A započítává se do nákladů na bydlení i poplatek za internet? Vím že je to možná pro někoho směšná otázka, ale dnešní školství dává dětem úkoly, při kterých jsou nuceni použít internet (učitel jim vyloženě řekne, ať si potřebné informace k úkolům seženou na internetu). Děkuji za odpověď

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, platba za internet se nedá započítat jako náklad na bydlení. Do nákladů se počítá jenom nájem (nebo obdobné náklady) a platby za energie (plyn, voda, elektřina). Do nákladů se tak nedá započítat ani např. televizní a rozhlasový poplatek, platba za kabelou televizi, účty za telefon, internet ani třeba náklady za hypotéku).

      Stejně tak se mezi náklady na bydlení nedá zahrnout platby realitce nebo kauce za byt

  • Custom avatar Jana

    Dobrý den chtěla bych se zeptat,Já i manžel jsme na hmotné nouzi,máme 3 děti.Přetěhovali jsme se do pronájmu,na smlouvu majitel zapsal nájem 6OOOKč a služby 5000Kč díky předchozímu bydlení máme ještě příspěvek na bydlení,který ale končí a tak jsem žádala o doplatek na bydlení,nebyl schvválen a odůvodnili to,že neá rozepsané poplatky.Když jsou lidi na ubytovně tak taky tyhle náklady nemají rozepsané,A navíc nám doplatek na živobytí ještě snížili,díky tomu zřejmě nebudu mít dost prostředků na nájem a skončím na ulici,jak tohle funguje co mám chtít po majiteli,špatně se s ním jedná.Děkuji

  • Custom avatar Jana

    Dobrý den, jsem již delší dobu nezaměstnaná a žiju v bytě svého bývalého přítele, kde mám se 7 letým synem hlášené trvalé bydliště. Bývalý přítel má v bytě také trvalé bydliště, ale v bytě se nezdržuje – žije u současné přítelkyně. Chci se zeptat, co vše potřebuji k tomu, abych dostala příspěvěk na bydlení a zda je problém, že má přítel v bytě také trvalé bydliště. Děkuji za odpověď.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, u příspěvku na bydlení se započítávají všechny osoby, které mají v bytě trvalé bydliště. Budete potřebovat doložit náklady za bydlení za předchozí kalendářní čtvrtletí – aktuálně (do konce března) je to říjen – prosinec 2013, v dubnu pak leden – březen 2014) a dále informace o příjmech (viz formuláře) za všechny osoby, které mají v bytě trvalý pobyt.

      • Custom avatar Jana

        A je tedy vůbec možné, abych příspěvek dostala, když se bude započítávat i příjem bývalého přítele, který s námi nežije, ale byt je jeho, tudíž tam má i TP?

        • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

          Dobrý den, to záleží na konkrétních příjmech, jak jsem psala, měl by se zohlednit i jeho příjem. Pokud celkový součet bude dostatečně nízký, pak pravděpodobně ano

    • Custom avatar Yvona

      Dobrý den,
      pokud s Vámi Váš bývalý přítel sepíše nájemní smlouvu (je-li vlastníkem bytu) a pokud průkazně doloží, že byt s Vámi neužívá déle jak tři kalendářní měsíce, může být z okruhu společně posuzovaných osob vyloučen, ačkoliv má na adrese trvalý pobyt.
      Podmínky průkazného dokumentování tohoto stavu si ověřte na příslušném Kontaktním pracovišti příslušné Krajské pobočky Úřadu práce ČR, kam spadáte dle místa Vašeho trvalého pobytu.

  • Zdena

    Dobrý den,
    chtěla jsem se zeptat.Bydlím sama v garsonce a jsem těhotná.termín mám v květnu.Přítel se mnou nebydlí ale jsme spolu.V květnu by jsme už chtěli spolu bydlet ve větším.Jelikož jsem vedena na UP bez příjmu,tak jsem si zažádala o hmotnou nouzi.Od prosince pobírám příspěvek na živobytí a na bydlení.Já posílám paní majitelce 6.000,- ve kterém jsou připočteny i služby.Vše ale platí paní majitelka.Do března jsem jen dokládala výpis z účtu,že paní majitelce posílám stanovenou částku na účet..Jen na začátku dala paní majitelka okopírovat výpis z elek.a paní na úřadu si poznamenala,že to platí pí.majitelka.Teď paní z úřadu přeřadily a mám jinou paní a ta po mě chce od soudu,že mi má přítel přispívat na živobytí i když se mnou nebydlí.Ale mi máme ústní domluvu(zařizuje celou výbavičku pro miminko) a až budeme spolu bydlet,tak jistě že bude přispívat.Musím běhat ještě po soudech?Když to předtím nebyla potřeba.děkuji

  • Custom avatar Petr

    Dobrý den, poprosil bych Vás o radu ohledně schválené dávky hmotné nouze – doplatek na bydlení.
    Tedy můj dotaz: od Ledna 2014 jsem veden na ÚP,od Září 2013 jsem v podnájemní smlouvě v bytě 1+1, kde bydlím sám. Na podporu v nezaměstnanosti jsem neměl nárok,tudíž jsem si vyřídil veškeré náležitosti k podání dávek HN – příspěvek na živobytí + doplatek na bydlení.V tomto bytě nemám trvalé bydliště – to mám na obecním úřadě.
    Tyto dávky HN mě byli schváleny a od Ledna jsou tedy řádně vypláceny.Tím,že nemám možnost zřídit trvalé bydliště v tomto bytě (na základě pouze podnájemní smlouvy mě ho majitelka – nájemkyně nechce poskytnout), jsem byl posouzen jako hodný zvláštního zřetele a mám samozřejmě v držení písemné vyjádření odboru pomoci v hmotné nouzi o přiznání doplatku na bydlení.Každý měsíc řádně dokládám na tomto dávkovém oddělení zaplacení veškerých poplatků na bydlení.Paní mě ovšem najednou řekla,že bych si měl v tomto bytě sřídit trvalé bydliště…. Mohlo by se stát,že by úřad mohl dávku najednou odebrat jen kvuli trvalýmu bydlišti , když mě ji již jednou pravomocně přiznal??
    Děkuji Vám moc za odpověď a přeji příjemný den ..

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, mám za to že pokud budete mít v bytě trvalý pobyt, nemělo by to znamenat odejmutí doplatku na bydlení. Spíše naopak, pokud nemáte trvalý pobyt tak máte nárok na doplatek na bydlení jen v určitých případech – viz ono „hodný zvláštního zřetele“. Pokud navíc máte uzavřenou nájemní smlouvu, mohl byste eventuelně mít nárok na příspěvek na bydlení.

    • Custom avatar Yvona

      Doplatek na bydlení může být poskytován i na základě podnájemní smlouvy, jedná se o případy hodné zvláštního zřetele.
      Naopak Příspěvek na bydlení přiznat nelze, protože jednou z podmínek nároku je nájemní, družstevní či vlastnický vztah k bytu (+ TP a jiné).

  • Custom avatar Hana

    Dobrý den, chtěla jsem se zeptat jaký je rozdíl mezi příspěvkem na bydlení a doplatkem na bydlení? Jsem na UP, nepobírám žádné dávky, bydlím sama ve vlastním bytě, mám zde trvalý pobyt, taky by mne zajímalo na co mám nárok a na co ne. Nikdy jsem o žádné dávky nežádala tak nevím na co mám nárok, díky

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, jsou to dvě různé dávky, každá má trochu jiné podmínky. Běžně bystě měla požádat o příspěvek na bydlení. Obraťte se na úřad práce a podejte žádost o tuto dávku. Bude nutné doložit příjem všech osob, které mají v daném bytě trvalý pobyt a dále náklady na bydlení (složenky nebo výpis z účtu apod.) za předchozí kalendářní čtvrtletí – nyní v dubnu se dokládají náklady za leden – březen.

      Pokud by příjem všech osob ve vaší domácnosti byl nízký (nebo pokud například žijete sama) a nemáte žádný příjem, pak byste mohla mít nárok i na dávky hmotné nouze. Příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení. Doplatek na bydlení se vyplácí, pokud součet příspěvku na bydlení a příspěvku na živobytí nepokryje adekvátně náklady na bydlení. Nebo je doplatek na bydlení vyplácen, pokud nejsou splněny všechny podmínky pro příspěvek na bydlení.

  • Custom avatar PetrVesely

    Zdravím Vás, pronajímám byt 1+1 paní synem. Paní je na pracovním úřade, pobírá příspěvek na bydlení. Nájem platí pečlivě v dohodnuté výši ale vzhledem k malým zálohám na energie a služby jí přišlo vyúčtování a má doplatit zhruba 12 000 za el. energii a plyn za rok 2013.

    Je možná nějaké pomoc, podpora ci dávka ze strany „socialky“ nebo jakéhokoli jiného úřadu, aby jí pomohla doplatek uhradit, nebo ji budu nucen dal neprodloužit smluvu protoze není schopna dluh v dohledné době sama uhradit?

    Děkuji Vesely.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, pokud paní tuto částku uhradí, tak se to následně zahrne mezi náklady na bydlení a projeví se to ve výši příspěvku na bydlení. Předem to za ni ale nikdo neuhradí.
      Jiná možnost – pokud by měla velmi nízké příjmy a dala se považovat za osobu ve hmotné nouzi by bylo zkusit požádat o mimořádnou pomoc pro osoby ve hmotné nouzi.
      Jiné řešení asi není.

  • Custom avatar Eva

    Dobrý den,
    Mám dotaz, pobírám dávky v hmotné nouzi což je příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení. Bydlím v podnájmu kde mám i trvalé bydliště, byt je družstevní. když jsem si chtěla zažádat o příspěvek na bydlení, bylo mi řečeno, že na tuto dávku nemám nárok, právě kvůli tomu, že byt je družstevní. Mohu vědět, jak je to možné, chtěly po mne první trvalé bydliště a teď když ho zde mám, tak prý nárok na příspěvek by měly jen majitelé kteří jsou členy družstva. Ti tu ale trvalé nežijí, byt mi pouze pronajaly.
    Pak bych se ještě ráda, optala, když by mne vyřadily z úřadu práce, měla bych dále nárok na hmotnou nouzi? A jak by to bylo se zdravotním a sociálním pojištění.
    Moc děkuji za odpověď

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, bohužel je to tak že u podnájemní smlouvy na příspěvek na bydlení nárok opravdu nemáte. V případě že máte nízké příjmy a splníte podmínky hmotné nouze, tak byste mohla mít nárok na doplatek na bydlení.

      Co se týká vyřazení z úřadu práce – byla jste opravdu vyřazena nebo vám jenom skončila podpora v nezaměstnanosti? Nárok na dávky hmotné nouze se odvíjí od příjmů. Pokud jsou nízké tak na tyto dávky mít nárok budete. Pokud jste ale současně byla vyřazena z UP z nějakého důvod jako například neplnění podmínek, pak se to při výpočtu dávek zohlední, budou o něco nižší.

      • Custom avatar Eva

        Děkuji za odpověď,
        Doplatek na bydlení již pobírám, na úřadu práce, jsem opožděně nahlásila, dohodu o provedení práce. Podpora v nezaměstnanosti mi již skončila, proto pobírám jen dávky v hmotné nouzi. Pokud mne opravdu z úřadu práce vyřadí, nevím jak to bude se zdravotním pojištěním, když jsem na hmotné nouzi, a na dohodě o provedení práce si vydělám jen 500,- za měsíc.
        Nezvládala bych si sama toto pojištění platit.
        Ještě jednou Vám děkuji za případnou odpověď.

        • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

          Dobrý den, pokud budete vyřazena z evidence úřadu práce, tak byste měla zajít na zdravotní pojišťovnu a předložit tam potvrzení o tom že pobíráte dávky hmotné nouze. V takovém případě pak nemáte povinnost platit zdravotní pojištění. Pokud budete pracovat na dohodu o provedení práce s příjmem 500 Kč měsíčně, tak z této částky se pojištění neodvádí.

          • Custom avatar Eva

            Mnohokrát Vám děkuji za Vaší odpověď.

            Přeji hezký zbytek večera

  • Custom avatar Zaneta

    Dobrý večer,chtěla jsem se Vás zeptat. Jsem samoživitelka,mám jedno dítě,tudíž beru rodičovský příspěvek 7300 a 500 přídavek na dítě,to je veškerý můj příjem,výživné ještě nemám stanoveno.Od února jsem se nastěhovala do nájemního bytu,kde platím 5500 nájemné +2800 inkaso. V půlce února jsem si byla žádat o doplatek na bydlení,paní mi řekla že na něj nemám nárok,že neberu příspěvek na živobytí,a že mi to živobytí ani nevchazi protože máme s malým životní minimum,že nám to ještě přesahuje ale asi po půlhodině přemlouvání nám vypočítala ručně, že to bude vycházet na 1660,do konce měsíce jsem peníze dostala ale když jsem tam byla včera,tak mi řekla,že má nějaký nový program,že už to nepujde dělat ručně ale jen přes pc,že to neumí udělat protože neberu to živobytí,takže mi to vezme celé tu dávku.Můžete mi prosím poradit???děkuji

  • Custom avatar tereza

    Dobry den,jsem na hmotne nouzi a je zajima kde jsem vzala penize na byt v kterem bydlim, maji na to pravo?? byt byl zakoupen v rijnu a na hmotne nouzi jsem od prosince. dekuji

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, u osob ve hmotné nouzi se opravdu posuzují celkové sociální a majetkové poměry. Tak je to dané zákonem.

  • Custom avatar Kateřina

    Dobrý večer.Krom i.d 3300kč,příspěvku na bydlení nepobírám nic,ačkoli mám výdaje na bydlení měsíční 5100kč.Mohu si zažádat o doplatek na bydlení?

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, pokud nemáte žádné jiné příjmy, pak byste mohl mít nárok na dávky hmotné nouze, tj. nejenom doplatek na bydlení ale případně i příspěvek na živobytí.

  • margita mauerova

    dobry den odebrali mi socialni davky z duvodu ze pry jsem sfalsovala slozenku na energie ale neni to pravda.Jsme s dcerou a synem spolecne posuzovane osoby chci se zeptat jestli davky tedy existencni minimum a doplatek na bydleni ktere spolecne pobyrame jsme vsichni na uradu prace jestli deti o davky neprijdou.A jestli o tyto davky muze dera nebo syn zazadat na svoji osobu.Oni se niceho nedopustili a musi z neceho zit.Dekuji moc za odpoved

  • Alice

    Dobrý den, paní Králová,

    dcera na mateřské dovolené se v březnu rozešla s přítelem, s kterým má roční dítě.
    Odstěhovala se. Bydlí v pronájmu s trvalým pobytem. (byt 2+1 osobní vlastnictví)
    Pronajímateli platí za nájem 7.000Kč + 650Kč služby/měsíčně.
    Pobírá: mateřskou 7.100Kč, příspěvek na dítě 500Kč a výživné 1.000Kč.
    Celkem má 8.600Kč na měsíc.
    Když byla žádat příspěvek na živobytí a dávku v hmotné nouzi, bylo ji řečeno, že na ně nemá nárok. Příspěvek na bydlení ji přiznali (od května) ve výši 1.220Kč.
    Po zaplacení všech nezbytných výdajů ji s dítětem na měsíc zbyde 2.170Kč.
    Myslíte si, že je to v pořádku?
    Děkuji za odpověď.
    S pozdravem
    Alice

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, ano obávám se, že to odpovídá, celkový příjem je 8600 Kč, tj. jedná se o relativně „vysoký“ příjem, tj. není osobou ve hmotné nouzi. Proto jí nebyl přiznán nárok na příspěvek na živobytí.

  • Iveta

    Dobrý den,chtěla bych se zeptat jsme jako rodina ve vážné finanční tísni. V našem bytě bydlíme 17 let máme trvalé bydliště.Do října 2013 měl muj muž nájemní smlouvu u družstva.V listopadu náš byt prodali a my jsme dostali podnájemní smlouvu,jde o to že jsme pobírali příspěvěk na bydlení a ted na něj nemáme nárok.Muj muž pracuje vydělá si 8900 a ja jsem na up pobírám jenom dětské přídavky -1810kč ,máme 3 děti-6,14,17.Od toho listopadu se nám zvedl i nájem který činí 7416 kč + energie1520 dohromady to dělá -8926kč,byla jsem na uřadě a tam mi bylo sděleno že pravděpodobně nebudeme mít nárok ani na živobytí tak jak to teda je jsem z toho zoufalá.

  • Custom avatar Pet

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat o jaké všechny dávky mohu žádat v případě, že nemám zaměstnání. Je mi 25 let. Práci jsem ukončila 31.5.2013. Aktivně hledám, docházím pravidelně na schůzky na UP.
    – příspěvek na bydlení
    – doplatek na bydlení
    – existenční minimum
    – životní minimum
    – hmotná nouze

    Je možné žádat o všechny najednou? Nerozumím moc jak postupovat a co je pro mne v tuto chvíli nejvýhodnější.
    Je možné částky je vyplatit zpětně?
    Děkuji moc za reakci

    Petra T.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, žádné dávky jako „životní minimum“ a „existenční minimum“ neexistují. Jsou pouze tyto:
      – Příspěvek na bydlení – podmínkou je trvalý pobyt v daném bytě a nájemní smlouva (nebo družstevní byt či byt v osobním vlastnictví)
      – Dávky hmotné nouze – příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení
      O dávky můžete požádat současně, každá z nich se pravděpodobně bude vyřizovat na jiném oddělení UP. Například u příspěvku na bydlení je možné žádat i zpětně – maximálně však 3 měsíce. Nejjednodušší budete mít zajít na UP a tam už vám poradí / odnavigují vás na správné místo.

  • Custom avatar Pavlína

    Dobrý den
    Ráda bych se zeptala, jsem těhotna bydlim u pritelovych rodicu. Byla mi poskytnuta hmotna nouze. Zde najem neplatim takze jsem si o prispevek na bydleni zadat nemusela ,ale bohuzel se tu uz zde bydlet neda a byli sme si nuceni pujcit od mych rodicu aby sme si nasli podnajem. Zde musime zaplatit vratnou kauci a tri najmy. Takze se chci zeptat jesti je moznost ze by mi urad prace mohl v tomhle pomoci ze bych o ty penize mohla zpetne zadat. A jeste bych se chtela zeptat v tom byte budu mit trvaly pobyt, bude tu zde bydlet i pritel ,ale ten uz zde mit trvaly pobyt nebude, tak se chci zeptat jestli do prispevku na bydleni bude posuzovany i on nebo ne.
    Předem děkuji

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, pokud budete žádat o příspěvek na bydlení, pak se budete započítávat jen vy, případně dítě – přítel ne. Zahrnují se jen osoby, které mají v daném bytě trvalý pobyt. Co se týká zaplacené kauce a nájmů – ty vám úřad práce neproplatí. O příspěvek na bydlení si můžete požádat – dokládají se příjmy a náklady na bydlení za poslední 3 měsíce, takže reálně o něj můžete žádat až později. Do té doby byste ale případně mohla mít nárok na jinou dávku hmotné nouze – doplatek na bydlení. Kauce a nájem zaplacený předem vám ale proplacený nebude, doplatek na bydlení se vyplácí měsíčně na základě toho jaké máte příjmy a výdaje na bydlení.

  • Custom avatar Lenka Kafoňková

    Dobrý den potřebovala by jsem poradit s podnájmem bytu který je ve vlastnictví a vlastník mi pronajímá jen jednu místnost a jinak můžu užívat společné prostory a vybavení které užívám .Musím prý donést jinou smlouvu a aby tam byl i souhlast Družstva přitom Vlastním může pronajíma komukoliv bez omezení .A nepotřebuje žádný souhlas .Taky chtějí po mně kolik platí za nájem a za služky a taky evidenční list vlastní mi to ale nechce dát že je to jeho věc a město mi řeklo že bez toho mi nebudou vyplacené dávky na bydlení že když by platil 4000 tak nemůžu já mu platit 5400 ze vším všudy že je hypotéka a rekonstrukce nezajímají tak by mně zajímalo jak to teda dělají na nějaké ubytovně kde se platí 12000 za 1 plus jedna a nikoho to netrápí a dávky jsou vyplacené děkuji moc za odpověď

  • Custom avatar Zuzana

    Dobrý večer,je pravda že od července se musí dokládat potvrzení z KATASTRU NEMOVITOSTÍ, že žadatel o příspěvek na bydlení nemá žádnou nemovitost ?“výpis z katastru je samozřejmě zpoplatněn!“
    Děkuji za odpověď

  • Custom avatar HANKA

    Dobrý den,moc bych chtěla poprosit o radu, bydlím v Děčíně kde mám 3+1 jsem samoživitelka se třemi nezletilími dětmi-13.8.4 roky,skončila mi mateřská a jsem přihlášena na UP a pobírám třetí měsíc peníze ted jsem dostala 3600kč a příspěvek na bydlení a na děti 8100kč,byla jsem požádat u nás na Hmotné nouzy o doplatek na bydlení a na živobytí,byla jsem si to podat 30května kde mě odmítli a řekli že mám přijít 15tého dubna doložila jsem všechny papíry ale bylo to malo tak mi to posunuli na 22tého dubna, založila papíry A řekli počkejte si 30dní,přitom paní vedoucí mi slíbila abych mohla zaplatit nájem že my to udělají do konce dubna,chtěla jsem po ní jestli je možné mi říct jakou částku mi budou asi schvalovat abych věděla, jenže ta se semnou nechtěla oničem bavit byla hnusná jako by to šlo zjejí kapsy,vychutnávají si mě jako bych byla nějakej hmyz či co, to jejich jednání snami s maminkami je katastrofa, tvářej se že jakto že si je dovolujete vubec otravovat,nebaví mě se na to koukat, odešla jsem tam odtut opravdu zbrekem že semnou jednaj jako s nějakým pitomcem, proto jsem se chtěla zeptat zda je možné mi napsat kolik mám nárok do životního miima z hmotné noze když mám jen 8100 na bydlení + přídavky na děti a jen s uřdu práce 3600kč které se mi skrátí příští měsíc moc děkui předem za odepsání zpozdravem p Hanka Děčín

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, sama si to můžete spočítat v této kalkulačce: http://socialni-davky-2014.eu/kalkulacka-doplatek-do-zivotniho-minima/. Musím ale upozornit že tento výpočet je opravdu jen orientační. U dávek hmotné nouze se hodně přihlíží k individuální majetkové a sociální situaci žadatele. V zákoně je stanovena celá řada podmínek, na základě kterých může být přiznaná dávky vyšší nebo nižší. A to není dost dobře možné v této jednoduché kalkulačce zohlednit. Tento výsledek tedy berete jen jako orientační.

  • Custom avatar Zuzana

    Dobrý večer,je pravda že od července se musí dokládat potvrzení z KATASTRU NEMOVITOSTÍ, že žadatel o příspěvek na bydlení nemá žádnou nemovitost ?“výpis z katastru je samozřejmě zpoplatněn!“
    Děkuji za odpověď
    „již jsem se ptala ale nedostala jsem odpověď“

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, osobně o této povinnosti nic nevím, pokud je mi známo tak výpis z katastru se předkládá jen pokud o dávku žádá majitel bytu aby doložil vlastnictví, i když pokud vím tak si stejně výpis zajišťují úředníci sami. O tom, že by nyní vznikla nějaká nová povinnost dokládat že nevlastníte žádnou jinou nemovitost opravdu nic nevím.
      Za neodpovězení se omlouvám, ale těch dotazů je tady tolik, že mi občas něco uteče.

      • Custom avatar Zuzana

        Děkuji za odpoveď,
        ale opravdu se žádostí o příspěvek na bydlení od července po mně chtějí i tyto údaje a prohlášení jaký mám majetek“zahrady,pole,louky-jejich hodnotu“….!?
        a hotovost na vkladních knížkách nad 50000 a kolik ,-!?
        a výpis z katastru i od všech společně žijících osob v domácnosti!
        takže za každý vypis budu platit a nechápu to.!?

        • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

          Dobrý den, a opravdu se jedná o příspěvek na bydlení a není to spíše doplatek na bydlení? U doplatku na bydlení jako u dalších dávek hmotné nouze se běžně dokládají celkové majetkové poměry, včetně úspor.

        • Custom avatar Hana

          Pro Zuzanu z 25.dubna 2014: určitě jste z Prahy 7, už se lidé začínají ozývat. Jsou jediní z ČR, kteří chtějí tyto údaje. Na katastr přístup mají, mohli by se podívat, ale nemají na to právo ze zákona o státní sociální podpoře, proto to chtějí přinést od lidí. Přísp.na bydl je dávka ze zákona o státní sociální podpoře a tam se zjišťují pouze příjmy/výdaje za minulé čtvrtletí, na nic jiného právo ze zákona nemají. Nemovitosti, hotovost atd se zjišŤuje pouze u doplatku na bydlení ze zákona o hmotné nouzi, a to jsou ty stále řešené drahé ubytovny.
          Zakázat jim to může nadřízený, což je jednak ředitel úřadu práce na Praze 8 Stejskalova ,asi ladislav hazuka se jmenuje a hlavně ze dne na den jim to může zakázat generální ředitelka úřadu práce paní marie bílková (marie.bilkova@uradprace.cz). Žádná taková novinka neexistuje,
          ministrDrábek třeba něco chystal a v roce 211 vydal tyto formuláře – to nevíme, a oni je teď použili. Každopádně všichni ostatní postupují jako dříve, i Praha 8 – státní sociální podpora nic nového nechce a to spadá pod stejný úřad práce ulice Stejskalova v Praze 8 ,stejně jako Praha 7, takže obě Prahy mají stejné ředitele úřadu práce PhDr.Hazuku

  • Lada

    Dobrý den,prosím o radu….mám trvalý pobyt na Moravě,nyní bydlím v Čechách v pronájmu,když si potřebuji zažádat o dávky,musím na Moravě nebo lze v Čechách?rodičovský příspěvek jsem si musela vyřizovat na Moravě,ale nemohu tam stále jezdit,ono je to s miminkem dost složité,díky moc s pozdravem Lada

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, o sociální dávky se žádá v místě trvalého bydliště (výjimkou je jen mimořádná pomoc v hmotné nouzi). Doporučila bych vám, abyste si změnila trvalý pobyt. Ten můžete mít i v pronajatém bytě.

      • Lada

        Děkuji Vám mockrát za odpověď,hezký víkend Vám přeji s pozdravem Lada

  • Custom avatar Vera

    Dobrý den, prosím o radu:
    bydlím s dětmi v nájemním bytě (děti 4+1). Manžel s námi nebydlí – a nejsme rozvedeni…
    Dostávám příspěvek na bydlení dle mého příjmu a dle výše nájmu…
    Můžu požádat o doplatek na bydlení a příspěvek na živobytí?
    Jak „vyčlenit“ manžela z rodiny, když rozvedeni nejsme a „výživné“ platí jak chce – bez soudního příkazu …
    Děkuji

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, můžete se jedině zkusit obrátit na Úřad práce, je možné zkusit doložit že společně nežijete a neuhrazujete svoje životní potřeby dohromady – bude potřeba čestné prohlášení ze strany vašeho manžela. Pak by mohl být vyloučen z okruhu společně posuzovaných osob a eventuálně by vám vznikl nárok na dávky hmotné nouze.

  • Custom avatar Hanka

    Dobrý den,mám dotaz.Muj zaměstnavatel mi neprodloužil smlouvu,takže jsem na UP kde pobírám 2700 podporu,manžel je pracující vydělává 9000 a máme 3 letého syna.Chtěla jsem si zažádat o hmotnou nouzi aby mi bylo také doplácenou na nájmu který nám dělá 9500,bylo mi řečeno že nemám na nic nárok ale na internetu se píše že nárok má i ten kdo nemá trvalý pobyt.Mužete mi tedy prosím poradit na co ten nárok teda vubec mám?Děkuji předem

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, neznám přesně podrobnosti, takže vám jen stěží poradím. Je možné, že jste žádala o špatnou dávku – u příspěvku na bydlení je opravdu podmínkou trvalý pobyt v daném bytě. U doplatku na bydlení může být dávka poskytnuta, i když nemáte trvalý v daném bytě, ale stačí, když máte trvalý pobyt v dané obci. U dávek hmotné nouze je ale těch podmínek a faktorů, které se zohledňují mnohem více – posuzuje se i celková matková citace atd.

  • Custom avatar Eva

    Dobrý den, měla by jsem dotaz. Žiji na jižní Moravě. Minulý rok jsem žádala o HN. Mým příjem v té době byl rodičovský příspěvek 3800kč a 1500kč alimenty. V té době mi vznikl nárok na doplatek na bydlení a příspěvek na živobytí. Od ledna 2014 mi byl doplatek sebrán a odůvodněn tak, že na dané adrese, kde žiji se svými dvěma dětmi nemám trvalý pobyt.
    Když si pročítám diskuze, kde mi ostatní maminky píší, že pobírají doplatek na bydlení a to i bez trvalého pobytu, jsem z toho celkem zmatená.
    Nyní pobírám rodičák 3800kč + 1500kč alimenty a příspěvek na živobytí 2940kč. Nájem mi činí 10 000kč včetně energií.
    Chci se zeptat, opravdu je tomu tak, že musím mít trvalé bydliště na adrese, kde mám nájemní smlouvu?

    • Custom avatar Eva

      ještě doplním, mám dvě děti ve věku 6 let a 3 roky. Trvalé bydliště mám v České Lípě. Přeposílal se můj spis z CL právě na daný úřad, odkud dávky pobírám, kvůli vhodnosti.

      • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

        Dobrý den, trvalý pobyt ve stejném bytě je podmínkou u příspěvku na bydlení. U doplatku na bydlení je opravdu možné dávku získat i když nemáte trvalý pobyt v daném bytě. Je ale požadováno abyste měla trvalý pobyt na území dané obce, ve které podáváte žádost o dávku.

  • Custom avatar Marta

    Dobrý den,naše firma provozuje ubytovnu , kde jsou ubytováni převážně osoby pobírající doplatek na bydlení.Dříve nám byly tyto zasílány na účet,nyní složenkami ubytovaným.Jedna rodina si dávku (8 825,-Kč vyzvedla a ponechala si ji.Obrátili jsme se na úřad práce,kde nám bylo sděleno,abychom s dlužníky sepsali „Uznání dluhu“ a doručili jim je.Toto jsme učinili a bylo nám slíbeno,že nám bude dluh uhrazen.Dotyčná rodina se odstěhovala na jinou ubytovnu a úřad práce u nich pokračuje ve vyplácení plných dávek v hmotné nouzi.Obrátili jsme se na ně znovu a bylo nám sděleno,že to,co nám bylo dříve slíbeno,byl jen takový komunikační šum,že od dlužníků nelze vymoci ani 1,- Kč. Prosím Vás o sdělení,zda existuje nějaká možnost,aby úřad práce v rámci správního řízení mohl dlužnou částku vymáhat a mimo jiné to tak byla možnost bránit dalším osobám ve zneužívání dávek. Děkuji předem za možnou radu.

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, pokud je mi známo, tak dávky v hmotné nouzi, porodné, pohřebné, příspěvek na bydlení a dávky sociální péče, na které mají nárok zdravotně postižení nemohou být exekučně postiženy. Takže pokud daná rodina pobírá jen výše uvedené dávky, pak je možnost vymožení dlužné částky velmi malá. Na druhou stranu, pokud by měli i nějaké jiné dávky – např. rodičovský příspěvek nebo jiné, pak by ta možnost byla.

  • jarmila stoszková

    dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda mám nárok n a doplatek na bydlení, jsem sama v třípokojovém bytě za který zaplatím i s energii a službami celkem 7300kč měsíčně.dostávám invalidní důchod 5720kč a příspěvek na bydlení 3310kč, když všechno zaplatím tak mi zůstává pouze cca 1500 kč na měsíc, z toho musím platit léky a poplatky u lékaře, takže na živobytí mi toho moc nezůstane, mou žádost mi zamítly, chci se zeptat kde se ještě můžu obrátit, děkuji

    • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.eu

      Dobrý den, o doplatek na bydlení se podává žádost na Úřadu práce, jedná se o dávku hmotné nouze. Podle toho co udáváte se ale obávám že nebudete splňovat podmínky na přiznání této dávky. Důchod který máte, byť poměrně nízký, je vyšší než zákonné životní minimum.

Zapojte se do diskuse:

Jsme velmi rádi, že jste se rozhodli zapojit do naší diskuse. Mějte prosím na paměti, že všechny komentáře v diskusi podléhají kontrole a schválení administrátorem. Váš komentář se tedy zobrazí až s menším zpožděním. O zveřejnění nebo zamítnutí, a o reakcích na váš komentář Vás budeme informovat na zadanou emailovou adresu. Všechny komentáře, které nejsou v souladu se zákony ČR a obecně s dobrými mravy budou zamítnuty. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.

Zvolte si svůj obrázek:

Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar Custom avatar

Návštěvník tohoto webu bere na vědomí skutečnost, že všechny informace v článcích, i reakce v diskusích jsou vyjádřením osobního subjektivního názoru. Uvedené informace nejsou vyjádřením právního názoru. Provozovatel tohoto webu neodpovídá za jejich věcnou správnost.

Vyhledávání
Poradna a diskuze
  • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.euDobrý den, porodné se momentálně vyplácí jen při narození prvního... více »
  • HanaPro Zuzanu z 25.dubna 2014: určitě jste z Prahy 7,... více »
  • ludmilaDOBRY DEN.SKONCILAM POBIRAT RODICOVSKY PRISPEVEK.MAM 2,3MESICE HOLCICKU.NA CO MAM NAROK,MAM... více »
  • zachovalovádobrý den matka samoživitelka má nárok na příspěvek nebo úlevu... více »
  • Danieladobrý den, mám 1 dítě a ted čekám dvojčata.Mám nárok... více »
  • Jana Králová, Sociální-dávky-2014.euDobrý den, ano je to tak že maximální délka nemocenské... více »